Ska låta dra radiatorrör till en nybyggnad. Tänkte dra i kryputrymmet och därifrån uppstick i rummen i bostadsdelen ovanför. Har haft olika vvs-firmor här. En del vill isolera med 60 mm climapipe mineralull+aluskikt. Nån firma säger att det går lika bra med cellplast och vill köra på det. Jag pressade lite och frågade om det verkligen blir bra isolerförmåga. Jodå det blir bra sa det "och dessutom är den trevligare att jobba med, ullen är inte så rolig..." Hmm blir fundersam om han bara är bekväm... Och vill göra det enkelt och billigt...

Vilken sorts isolering skulle ni välja?

Och hur kritiskt är det, kan båda duga? Det är ju liksom inte tappkallvatten som står still i vinterkylan, utan det är ju radiatorvarmvatten som cirkulerar för fullt på vintern.

Stort tack på förhand!
 
Redigerat:
Krilleman
Rörskål av typen isover slår cellplasten med hästlängder. Men 60mm är överkurs i en villa, onödigt dyrt är det också. 40mm räcker.

Glöm inte att det ska även viras spoltråd runt isoleringen efter man har tejpat ihop alu-skiktet. För tejpen ger med sig efter ett par år.

gryylyxlgccwjhm66fby.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


iso.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erdjan
  • Laddar…
Schysst, tack för info!

Men bara så jag fattar: Vad exakt är det som är bättre med ull? Finns det nackdelar också?
 
Krilleman
Isoleringsvärdet är det som skiljer. Där vinner rörskålen alla dagar i veckan.

Nackdelar, nja. Dyrare, men bättre!
 
Ok tack för info!

Måste det vara Isover? Rörisen säger att de tar det som grossisten har hemma eller kanske har kampanj på, men att alla märken är likvärdiga i prestanda.

Och jag skrev lite fel i första inlägget: Det är inte cellplast utan rörskålar av foam 35 mm tjock.
 
Sir Duke skrev:
Ok tack för info!

Måste det vara Isover? Rörisen säger att de tar det som grossisten har hemma eller kanske har kampanj på, men att alla märken är likvärdiga i prestanda.

Och jag skrev lite fel i första inlägget: Det är inte cellplast utan rörskålar av foam 35 mm tjock.
Självklart ska du ha rörskål av glas eller stenull.

Vilken spelar ingen större roll.
Ska du dra pex och det är krokigt så kan jag rekommendera en skål som är uppbyggd så att fiberna ligger åt rätt håll, alltså inte på längden sas. Tex rockwool som är stenullsbaserad.

Exempel på glasull är isover, sager eller ursa.
Stenull finns i paroc eller rockwool tex.

Alla ovan nämnda säljs nästan uteslutande som "komfortskål" alltså en skål som är 1m lång (rockwool) eller 1,2m (övriga nämnda) beklädda med en alufilm och med en flärp över den längsgående skåran med en klisterremsa som underlättar monteringen avsevärt.

Givetvis ska det även tejpas i kortskarvarna samt najas efter montering.

Glömde nämna, du klarar dig mer än väl på 40mm även 20mm hade vart bättre än din rörkrökares "foam" isolering.
 
Redigerat:
Tusen tack för all input! Då ska jag bearbeta honom :)
 
Hmm, nu hörde rörisen av sig, han hade fått besked från grossisten (Dahl) som ska ha sagt att "man aldrig sätter ull/fiber under krypgrund pga av fukt som fastnar i den typen av isolering och sedan blir sämre när den blir fuktig och kondens som kommer på sommaren aldrig torkar ut riktigt".

Visst vår krypgrund dras med en del fukt, har mätt det.

Har han en poäng??
 
Sir Duke skrev:
Hmm, nu hörde rörisen av sig, han hade fått besked från grossisten (Dahl) som ska ha sagt att "man aldrig sätter ull/fiber under krypgrund pga av fukt som fastnar i den typen av isolering och sedan blir sämre när den blir fuktig och kondens som kommer på sommaren aldrig torkar ut riktigt".

Visst vår krypgrund dras med en del fukt, har mätt det.

Har han en poäng??
Ja, han har en poäng i att skumisoleringen är överlägsen vid väta.

Däremot tror jag inte det kommer vara ett större problem eftersom den eventuella fukt som binds i isoleringen under sommaren ganska snabbt kommer torka ut så fort du börjar cirkulera varmvatten i rören framåt hösten.
 
Det säger Dahl för att Dahl har galna marginaler på skräpisolering och vill väldigt gärna sälja denna.

Funkar alldeles utmärkt med stenull/glasull i krypgrund.
 
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
Aj vad svårt det kan vara...

Dahl säger att isolervärdet är likvärdigt för skum och ull. Blåljuger de alltså?

Vad exakt är det som gör att skummet är skräp?

Tack för all hjälp!
 
Det är förmodligen lite skillnad (förutom priset som skiljer en faktor 10) på fulskumm från typ biltema och finskumm typ Armaflex och liknande.
 
Aha. Ja på ett sätt vore det skönt att slippa ull som kan binda fukt.

Rörisen sa att det var samma pris på ull och skum från Dahl, så det kan knappast vara billigaste skräpskummet.

Ska betona för honom att vi inte accepterar något Bauhaus-skum, utan det är proffsgrejer som gäller.
 
Sir Duke skrev:
Aha. Ja på ett sätt vore det skönt att slippa ull som kan binda fukt.

Rörisen sa att det var samma pris på ull och skum från Dahl, så det kan knappast vara billigaste skräpskummet.

Ska betona för honom att vi inte accepterar något Bauhaus-skum, utan det är proffsgrejer som gäller.
Tejpar du skarvarna ordentligt borde det inte bli nån fukt. För då blir isoleringen difftät, och kommer det inte ut nåt, borde det inte komma in något? :p
Om du kör med vanliga rörskål alltså.

Sen har jag aldrig varit med om att man isolerar med armaflex för att bevara värmen? Nu har inte jag isolerat så mycket med armaflex, men har aldrig hört något om det.
 
Armacell är tillverkaren av tubolit det som jag antar "rörisen" vill använda och det som Dave13 refererar till som skräpisolering samt det det som Touchofred pratar om alltså Armaflex.

Visst kan man använda armaflex till värmeisolering men inte framför glas/stenull om utrymme finns.

Armaflex finns även som HT (Hi temperature)

Armaflex (cellgummi) används framförallt till köldbärare som kondensisolering.

Tubolit (polyetylen) används framförallt som billig lösning för provisoriska byggnationer samt av hemmapulare.

Tejpar man skarvarna på en glas/stenulls isolering med riktigt tejp så åstakommer man en diffspärr och det är inga problem med yttre fuktpåverkan.

Har du så fuktigt i krypgrunden känns det som att du har större problem än vilken isolering du ska använda.

Min röst ligger helt på en "riktigt" värmeisolering.

Allt annat är endast om det är platsbrist eller en lat rörmokare som vill snuva dig på stora pengar!
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.