Laddomat 21?

Rörlängd?

Panna? Effekt?
 
28 mm räcker gott
 
Ja pannans effekt avgör, så ingår det i planerna att byta till nyare panna kan det vara ide att gå upp till 35 mm redan nu. Har sett 30 kW pannor anslutna med ganska långa 28 mm rör. Men där nånstans går gränsen om man ska kunna "toppfylla" tankarna.

Om du ansluter till befintligt system med kortare bitar räcker säkert 22 mm till framledning. Man brukar ju ändå behöva strypa flödet för att få låg returtemp.

Har du tryckexpansion bör man ansluta det i botten för längre livslängd och minsta värmeförluster. Har du öppet måste man isåfall även ansluta ett ångrör till toppen av pannan.
 
Absolut!
 
Jag kanske inte förstått dig rätt? Har du redan en panna och expansion anslutet till denna? I så fall kommer ändå bara varmt vatten stiga upp i expansion. Däremot är det smart att dra ett tunt (10mm) rör från toppen av tankarna till en T-koppling på befintligt expansionsrör. På det viset får du automatisk luftning av tankarna.

Har du ingen väg där ångan kan gå ut kan du testa resultatet på följande sätt. Ta en PET-flaska, fyll den med vatten, stick ett litet hål i botten, trycksätt flaskan genom att blåsa in luft i toppen med munnen. Vad händer? Jo bara vatten pressas ut, inte luften förrän flaskan är tom.


 
Kribban2 skrev:
Jag har öppen expansion och har ingen möjlighet att dra ett ångrör. betyder det att jag nåste ansluta från toppen av tankarna då?
På toppen av pannan/stigaren till acc kan du montera en säkerhetsventil.
Avluftning bör ordnas på lämpligt vis.
Om du vill så kan du bottenansluta ditt expkärl.



 
Vid tryckexp. ja annars blir det PET-principen enligt tidigare inlägg. Dvs kokar det tömmer man hela tanken. Det är elementär fysik...

Men visst går det om det aldrig ska koka, men då kan man spara in säkerhetsventilen också...
 
kokar det tömmer man hela tanken.
Luften som frigörs ur vattnet när det kokar försvinner väl genom avluftningen?
 
Problemet är inte luften (den ska helst ha avgått för länge sen) utan när det bildas ånga. Ett expansionsrör ska enligt gamla regler stiga obrutet och ha minst 1" dimension. En automatavluftare kan aldrig släppa ut några mängder ånga.

Vore kul om nån testade i full skala och rapporterade resultatet :)
 
Varför skulle man inte kunna bottenansluta ett öppet kärl och ordna avluftningen på lämpligt vis utan att dra upp ett ångrör över kärlet?


Vad kan hända om man som alternativ till att dra ång/säkerhetsledningen ända upp över kärlet istället kapar ångröret en bit under kärlet (typ i pannrummet) och monterar en avluftare och säkerhetsventil där?
Borde väl fungera?
Precis samma lösning på avluftning som i system med bottenanslutna tryckkärl.
Luften försvinner ut igenom avluftaren och om trycket av någon anledning skulle bli högre än säkventilens öppningstryck så blåser den.

Givetvis är det enklare med ett öppet rör upp över systemtoppen. Men om nu inte detta går att ordna så.


 
Matss skrev:
Problemet är inte luften (den ska helst ha avgått för länge sen) utan när det bildas ånga. Ett expansionsrör ska enligt gamla regler stiga obrutet och ha minst 1" dimension. En automatavluftare kan aldrig släppa ut några mängder ånga.

Vore kul om nån testade i full skala och rapporterade resultatet  :)
Gäller edtta bar om man har öppet kärl?
Jag har tänkt att bara ha en auto lufttare i toppen av min tank. Har tryckkärl.
Sätter ju säkerhetsventilen på pannan, är tanken då att ångan ska försvinna där?
Eller hur ska jag göra annars?
 
RoKe skrev:
Vad kan hända om man som alternativ till att dra ång/säkerhetsledningen ända upp över kärlet istället kapar ångröret en bit under kärlet (typ i pannrummet) och monterar en avluftare och säkerhetsventil där?
Borde väl fungera?
Precis samma lösning på avluftning som i system med bottenanslutna tryckkärl.
Luften försvinner ut igenom avluftaren och om trycket av någon anledning skulle bli högre än säkventilens öppningstryck så blåser den.
Vanlig avluftning inga problem men om du har nivån i expansion på tex 10 m (=> 1,0 bar) och säkerhetsventilen öppnar vid 1,5 bar har du ett glapp däremellan. Om trycket stiger till 1,1 bar pga att pannan sjuder en aning öppnar ej säkerhetsventilen utan vill höja vattenpelaren 1 m. Men eftersom inte expansionskärlet är 5 m högt rinner det ur skvallerröret. Detta fortsätter tills trycket sjunkit till 1,0 bar. Med denna lilla tryckdifferens blir tex en liter vatten en mycket stor volym ånga.

Säkerhetsventilen kommer inte att öppna förrän det stormkokar och då är det bra fart på vattnet på väg ut via expansionskärlet. Med tryckskillnaden 0,5 bar i ett 1" rör blir det många liter i minuten.

Kan tyvärr inte förklara det bättre än så här.
 
Okej, det var faktiskt mycket bra förklarat tycker jag.
Tryckhöjningen som sjudning/kokning orsakar utjämnas alltså inte direkt av en avluftare (även om den är bra placerad)
Jag köper detta.

Är kärlet inte större än att 5% av totala volymen kommer tryckhöjningen få det att spilla över i skvallran långt innan avluftaren hunnit ta bort ev luft i ångan och microbubblorna som bildas i vattnet vid sjudning/kokning.

Skulle alltså behövas ett jättekärl för att bottenansluta ett öppet kärl.
Detta är även en bra förklaring till varför slutna kärl måste vara större än öppna.

Tack Matss.
//Robert.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.