Hej! Jag vet att det inte finns några riktiga regler men istället hundra saker att ta hänsyn till. Så därför tänkte jag fråga vilken riktning ni skulle lagt golvet för den här planlösningen. Det är samma golv som ska läggas i de gråa ytorna och jag tänkte skarva vid dörröppningen.

Längden på vardagsrummet/hallkorridoren säger ju lodrätt, Fönstren i alla rummen säger horisontellt.

Jag var inne på att lägga det horisontellt fram tills att jag såg att takpanelen går lodrätt ocskå.
Har ni förslag på hur ni hade gjort?
 
  • Planlösningsskiss av en bostad som visar rummets dimensioner och inredningslayout för golvplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Excel
Lodrätt
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Lodrätt
på grund av något speciellt? Just taket känner jag skulle kännas konstigt om det vore åt andra hållet
 
Samma riktning som taket skulle jag säga.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
H
pokasd Sljdhl skrev:
Hej! Jag vet att det inte finns några riktiga regler men istället hundra saker att ta hänsyn till. Så därför tänkte jag fråga vilken riktning ni skulle lagt golvet för den här planlösningen. Det är samma golv som ska läggas i de gråa ytorna och jag tänkte skarva vid dörröppningen.

Längden på vardagsrummet/hallkorridoren säger ju lodrätt, Fönstren i alla rummen säger horisontellt.

Jag var inne på att lägga det horisontellt fram tills att jag såg att takpanelen går lodrätt ocskå.
Har ni förslag på hur ni hade gjort?
Horisontell så att inte "springorna" långsidorna blir så osylga som möjligt. Hur ofta ser du upp i taket??
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tvärs bjälklaget
 
Horisontellt, dels pga fönstren men även för att hallen inte ska upplevas mer avlång.

Att lägga i samma riktning som taket tror jag är den minst styrande parametern. Faktiskt inte hört det argumentet tidigare.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Tack för så många svar, men nu blev det ju svårt..
 
Excel
pokasd Sljdhl skrev:
på grund av något speciellt? Just taket känner jag skulle kännas konstigt om det vore åt andra hållet
Golvet expanderar mer på bredden vid högre luftfuktighet.
 
BirgitS
Jag tror det kommer att se konstigt ut i sovrummen om inte golvriktningen är från dörren till fönstret. Om brädorna går på tvären kommer rummet att upplevas som litet av samma anledning som mexitegel skrev angående hallen.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Traditionellt finns det ju en praktisk aspekt av det hela. Bjälklaget ligger tvärs husets längdriktning varvid golvbrädorna ligger längs. Därför är man mer van vid att golvet är lagt längs huset. Men är det ett löst golv som läggs ovanpå spånskiva så är man ju fri att välja riktning.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
MrJay
Jag har fått lära mig att golv alltid skall läggas i riktning mot fönster/ljuskällan och har således alltid lagt mina golv så. Vi har i dagsläget samma golv genomgående i hela bostaden utan trösklar. I hallen är den lagd precis som i rummen och vi är supernöjda, vi har dock ingen takpanel eller plottrigt 3-stav golv :D
 
Redigerat:
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.