Hej!

Jag är ny på forumet och önskar lite råd angående golvläggning.

Jag och min sambo ska byta golv i kök,hall och sovrum, men vilket håll ska jag lägga det åt?

Vet att man bör lägga det i ljusets riktning då skarvarna syns mindre, men hur blir det i hallen ?

Bifogar en bild
Ritning av lägenhetsplan med omarkerade golv i kök, hall och sovrum samt parkett i vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att man bör lägga det i samma riktning ?

Tacksam för svar.

Mvh Anton
 
Har lagt golv i våran lägenhet som ser nästan exakt lika ut som denna. Jag la golvet i hallen horisontellt om du kollar på denna bilden. Då slipper man kapa så mkt golv och du får ett mer sammanhängande golv med längre längder, vi la laminat.
 
Det är väl inget som hindrar att du lägger golvet vertikalt (på bilden) i vardagsrummet, och horisontellt i hallen.
En liten list kan täcka skarven mellan de två ytorna, om golvet inte kan skarvas naturligt ändå.
 
Ett golv förlänger ju ett rum i brädornas riktning. För den långsmala hallen vore en vertikal läggning bäst.
Samtidigt tror jag det är enklare att få ett sammanhängande golv om du lägger brädorna horisontellt.
Det med listor mellan rummen tror jag du kommer att ångra, om du inte har dörrar och trösklar ändå.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Ett golv förlänger ju ett rum i brädornas riktning. För den långsmala hallen vore en vertikal läggning bäst.
Samtidigt tror jag det är enklare att få ett sammanhängande golv om du lägger brädorna horisontellt.
Det med listor mellan rummen tror jag du kommer att ångra, om du inte har dörrar och trösklar ändå.
Håller med om det mesta.
Och själv hade jag nog lagt brädorna vertikalt i exemplet.

Men en sån här skarvlist t.ex. sticker ju bara upp ca 5 mm, mindre än en matta.
Finns också i metall.
http://www.bygghemma.se/inomhus/gol...EOmjjZ25AWPrr5TAJQ7NwhoP8UhIHxsWNXxoCIwXw_wcB
 
KristinaRT
Och dessutom måste TS ju ha nögon form av "övergång" in till vardagsrummet, så helt listfritt blir det ändå inte.....
 
Tack för all input. Jag är nog inne på att lägga det vertikalt. Skulle det gå att lägga det flytande också, utan trösklar ?
 
Om golvet är bra behöver du inte bry sig om ljus i skarvarna. Lägg istället golvet så som det passar bäst i förhållande till rummet och intilliggande rum. Det är ofta snyggt att ha samma riktning i alla rum om du har samma golv. så lägg du vertikalt, börja längst inne i sovrummet och jobba på genom hallen och vidare in i köket.

I köket gör du som du tycker blir smidigast, lägger "baklänges" eller mäter noga så att det passar att lägga ihop det.
 
Med den där planlösningen så kommer du att få lägga golvet "baklänges" i 2 rum om du lägger det vertikalt.
Prova först att det inte är alltför krångligt att lägga baklänges innan du bestämmer dig.
 
Nej, bara i vinkeln i köket?
Och det är ju egentligen bara en planka det gäller, den närmast väggen.
 
maah skrev:
Med den där planlösningen så kommer du att få lägga golvet "baklänges" i 2 rum om du lägger det vertikalt.
Prova först att det inte är alltför krångligt att lägga baklänges innan du bestämmer dig.
Att "skarva" med en liten list i dörröppningarna är väl helt normalt förfarande?
Jag har vardagsrum, matrum kök, hall och korridorsnutt i ett utan skarvar med mitt Kährs bokgolv.
Men in till de tre sovrummen är det skarvat med en liten aluminiumlist över.
Och de skarvarna stör ingen! Är mera som en markering att "här kommer ett nytt rum".
Och inget rum har alltså behövts läggas "baklänges".
 
KnockOnWood skrev:
Att "skarva" med en liten list i dörröppningarna är väl helt normalt förfarande?
Jag har vardagsrum, matrum kök, hall och korridorsnutt i ett utan skarvar med mitt Kährs bokgolv.
Men in till de tre sovrummen är det skarvat med en liten aluminiumlist över.
Och de skarvarna stör ingen! Är mera som en markering att "här kommer ett nytt rum".
Och inget rum har alltså behövts läggas "baklänges".
Det är nog helt normalt ja. Men TS skrev att han ville ha det utan trösklar. Tolkade det som att han inte vill ha några lister heller.
Är man ok med att ha lister mellan rummen så är det lättare.
 
maah skrev:
Det är nog helt normalt ja. Men TS skrev att han ville ha det utan trösklar. ...
Jo, men det är ju en väldig skillnad mellan en vanlig tröskel och en list som sticker upp kanske 2 mm.
Den märker inte ens jag när jag hasar omkring mellan rummen :)
 
Många golvmaterial kräver expansionsfog, även mellan olika rum, och då måste man ha täcklist över fogen. Lägger man golv av den typen så verkar det bättre/enklare att lägga på längden i varje rum.
 
Jag skulle inte lägga golvet skarvfritt i det fallet. Golvet i de olika rummen kommer röra sig olika och det är stor risk att de smala sammankopplingarna i dörröppningarna inte kommer att kunna ta upp rörelserna inbördes, med sprickor som följd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.