Hej!

Jag är ny på forumet och önskar lite råd angående golvläggning.

Vi ska lägga nytt golv i hela lägenheten, men vilket håll ska jag lägga det åt?

Vet att man bör lägga det i ljusets riktning då skarvarna syns mindre, men hur ska jag göra i hallen? Vart jag än läser så står det att golvet ska läggas i rummets längdriktning.

Bifogar en bild
 
  • Planritning av en lägenhet med vardagsrum, kök, sovrum, badrum, balkong, hall och klädkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade lagt det i samma riktning som i övriga bostaden. Annars kommer det se konstigt ut i mötet med vardagsrummet.

Vi har också en hall i huset där det ligger på bredden men eftersom den sitter ihop med andra rum tänker man inte på att det är "fel" håll.
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Ska du ha samma golv i vardagsrummet med?

Jag hade isf lagt golvet längs med ljusriktningen i det största rummet, alltså vardagsrummet och lagt det i samma riktning i hallen.

Men om du ska ha olika golv med en tröskellist emellan rummen, så hade jag lagt golvet i hallen i riktning in mot vardagsrummet.

Men alla är vi olika i smak och tyckte :)
 
Det kommer vara samma golv i hela lägenheten.
Lutar åt att jag lägger golvet på bredden i hallen. Så blir det ”fel” bara på ett ställe
 
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Med skoställ, skor, dörrmatta osv så lär det inte störa så mycket. Kör på (y);)
 
  • Gilla
mhmd
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom det är en rätt smal korridor är det viktigt att kontrollera att golvtillverkaren tillåter läggning tvärs korridoren. Det brukar finnas ett antal regler som måste uppfyllas, t.ex. alla rader ska ha minst en skarv, ett minsta avstånd mellan skarvarna, en minimilängd för en bräda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.