Hej och förlåt. Har berört detta i en annan tråd men jag förstår verkligen inte vad som menas. Jag har en äldre fjärrvärmecentral och höga fjärrvärmekostnader. Egentligen skulle jag vilja ha svar på frågan "hur får jag ner mina fjärrvärmekostnader" men då har jag förstått att svaret främst är "sänk temperaturen". Så om man inte vill detta (har sällan över 20 grader) och vill förstå hur fjärrvärmecentralen (och eventuellt termostater) kan styras så att kostnaderna för uppvärmningen hålls nere har jag försökt ställa frågor och framför allt de svar som ni på forumet här skrivit. Men needless to say har jag inte förstått särskilt mycket. Så om det är någon som vet detta:

Kan man genom att sänka eller höja returtemperaturen påverka kostnaden för uppvärmning?

(Och om det inte spelar någon roll för kostnaden, vill man hellre ha en hög eller låg returtemperatur.)
 
Fjärrvärmeleverantören vill ha en låg returtermperatur i fjärrvärmenätet för att detta ska utnyttjas optimalt. Större kunder kan få en straffavgift om de har för hög returtemperatur.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J Josth skrev:
Fjärrvärmeleverantören vill ha en låg returtermperatur i fjärrvärmenätet för att detta ska utnyttjas optimalt. Större kunder kan få en straffavgift om de har för hög returtemperatur.
Tack! Kan man genom att sänka eller höja returtemperaturen påverka kostnaden för uppvärmning?
 

Bästa svaret

NEJ!

På sätt å vis indirekt, genom lägre returtemperatur ju mindre blir framtida prishöjningar.
 
  • Gilla
  • Älska
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Sänker man hastigheten på pumpen så returen blir kallare så kommer man ju teoretiskt att komma billigare undan.

Eller räknar en fjärrvärmecentral ut differensen mellan in och ut?
 
A atomlab skrev:
Sänker man hastigheten på pumpen så returen blir kallare så kommer man ju teoretiskt att komma billigare undan.

Eller räknar en fjärrvärmecentral ut differensen mellan in och ut?
Både och. De brukar både ta betalt för effekt (tempdiff o flöde), effekttoppar, och returtemp.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Sänker man hastigheten på pumpen så returen blir kallare så kommer man ju teoretiskt att komma billigare undan.

Eller räknar en fjärrvärmecentral ut differensen mellan in och ut?
Generellt så är det avgiven effekt, alltså difftemperaturen multiplicerat med flödet.
Vissa bolag tar ut flödesavgift om avkylningen är lägre än ett visst värde, tex 5⁰.


https://www.energimarknadsbyran.se/...al-och-kostnader/fjarrvarme-pris-och-kostnad/

https://www.goteborgenergi.se/foretag/fjarrvarme/paverka-fjarrvarmekostnaden
 
surris
Alla fjärrvärmebolag har lite olika taxor. Men för privatpersoner brukar det oftast vara en fast avgift och en energiavgift. Vad debiterar ditt fjärrvärmebolag?

Du vill ha en så låg returtemperatur som möjligt, det tjänar både du och fjärrvärmebolaget på. Du optimerar effektuttaget och bolaget får mindre förluster och rökgaskondenseringen blir effektivare.

Hög returtemp betyder högt flöde genom centralen eller för högt flöde på ditt värmesystem. Har du högt flöde och hög returtemp blir det förluster i centralen ca 200-300 W som tickar i ondödan.

Kolla över centralen och styrningen där. Optimera injustera värmesystemet är vad du kan göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Har du högt flöde och hög returtemp blir det förluster i centralen ca 200-300 W som tickar i ondödan.
På vilket sätt blir det förluster?

Vart tar den energin vägen?
Energi kan varken skapas eller förstöras utan bara förflyttas och konverteras mellen olika former.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
surris
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt blir det förluster?

Vart tar den energin vägen?
Energi kan varken skapas eller förstöras utan bara förflyttas och konverteras mellen olika former.
Försvinner såklart ingenstans. Men det blir ett extra effektuttag i växlaren som i sin tur kommer värma upp rummet som växlaren är placerad i. Det är inget problem så länge man vill ha den där lilla extravärmen. På riktigt stora fastigheter kan detta vara mer betydande, framförallt sommartid om man inte har ventiler som fungerar som de ska.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.