A
Hello!

Har ett masoniinnerttak som är lite trist, som jag ska piffa till. Behöver bli bra men det är inget utställningshem heller. Ej med gips pga driver listning som jag är opepp på.
Utan jag tänker mer spackel och väv, gärna något som är litet armerande. Någon som har tips en lämplig produkt, gärna på Hornbach? Det finns 40 tusen miljarder olika grejer att välja på och jag är lost.

Tack för förhand!
yoloboi
 
Fast på masonit kör man ju inte spackel och annat, där får du nog gilla läget om du inte vill gipsa.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Fast på masonit kör man ju inte spackel och annat, där får du nog gilla läget om du inte vill gipsa.
Piluttadej, det har jag gjort. Visserligen på väggar och inte i tak, men masonit som masonit och spackel som spackel.
 
A
Stefan N Stefan N skrev:
Fast på masonit kör man ju inte spackel och annat, där får du nog gilla läget om du inte vill gipsa.
Hade hellre sett ett annat material, gips eller ännu bättre ett hederligt pappspännt tak. Men nu är det masonit tyvärr. Har spacklade masonitväggar (ej av mig), samt ett annat masonittak där jag jämnat av en del medelst spackel. Har gått lysande. Så oavsatt om det är traditionellt eller ej så är det fullt möjligt att spackla på masonit. När jag rev sprang jag på spacklade skarvar inte helt olikt hur en gör på gips, remsa (tror dom hade glasfiber) med en bred spackelrand längs med.

Edit: givetvis är det ibland direkt olämpligt när det är en massa svikt i masoniten. Det har jag tack och liv inte, det är stumt.
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

Denna har jag satt när jag armerat väggar i både lägenhet (puts) och hus (gipsskivor).
Tack!

Gisssr ďet funkat fint för dig iom du använt på flera ställen? Hur styv är den? Svår/enkel att få upp?

En sak som jag funderar kring är glasfiber kontra inte glasfiber. Ovan är utan vilket är tacksamt när en jobbar med den. Men när den väl är på plats, blir det någon skillnad i resultat?
 
yoloboi skrev:
Tack!

Gisssr ďet funkat fint för dig iom du använt på flera ställen? Hur styv är den? Svår/enkel att få upp?

En sak som jag funderar kring är glasfiber kontra inte glasfiber. Ovan är utan vilket är tacksamt när en jobbar med den. Men när den väl är på plats, blir det någon skillnad i resultat?
Jag är nöjd, har väl satt upp ett par rullar nu.
Inte speciellt styv, är väl inte världens enklaste att få upp men har inte jämfört med mycket annat, det gäller att få den kant i kant med förra våden och samtidigt få det jämnt.

Har inte provat med glasfiber, ville ha helt slätt vilket har funkat bra. Men det gäller att underlaget är slätt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.