Hej

Jag har nyligen köpt ett 50-tals hus med ett garage inbyggd i gräsmattan. Ja dvs det är et suteränghus och betonggaraget har så att säga grävts in i trädgården med gräs på taket.
Av förklarliga skäl har jag ganska fuktigt i garaget och jag kan känna mögellukt.

Tänkte längre fram ta bort gräset på taket, lägga nytt riktigt tak samt dränera runt om men till dess har jag köpt en avfuktare som står och brummar i garaget.
Men vilken relativ fuktighet skall jag ställa in den på?
Jag vill ju slippa mögel och rost i garaget men samtidigt inte ruinera mig på att köra avfuktaren för hårt.
Just nu har jag ställt in den på runt 60%: Är det lagom eller för mycket/för litet

Hälsningar
gustavlund
 
Det beror på vad du förvarar i garaget?

Vid RH över 55% mjuknar kartong/wellpapp.
Vid RH över 60% startar korrosionsprocessen på metall.
Vid RH över 75% riskerar du mikrobiell påväxt.
 
Ska man bara undvika mögel så borde väl samma diagram gälla som för krypgrunder.
Sen beror det ju på vad man förvarar i garaget med tanke på rost på verktyg, elverktyg e.t.c.
RF - Krypgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Lyfter den här gamla tråden. Jag har ett konvektorelement i garaget på 18,5 kvm. Nu har jag skruvat in det så att jag håller 11-12 grader och 60% RH. Vi har friluftskläder och jackor i vanliga garderober och lite prylar och pjäxor m.m. i flyttkartonger i samma utrymme. Är det OK att hålla ungefär det här eller ska jag dra upp tempen lite? Vill ju inte elda för kråkorna och tycker 12 grader är en bra temp när man är där.
 
nikasp skrev:
Lyfter den här gamla tråden. Jag har ett konvektorelement i garaget på 18,5 kvm. Nu har jag skruvat in det så att jag håller 11-12 grader och 60% RH. Vi har friluftskläder och jackor i vanliga garderober och lite prylar och pjäxor m.m. i flyttkartonger i samma utrymme. Är det OK att hålla ungefär det här eller ska jag dra upp tempen lite? Vill ju inte elda för kråkorna och tycker 12 grader är en bra temp när man är där.
Håller du 60% och inte går över det så borde allt klara sig fint. Risken är att det krävs högre temperatur periodvis för att komma ner i 60% RH. Nu bor du ju i Stockholm så det borde vara OK med 11-12 grader för att komma under 60%. Här på västkusten är det nog lite värre.

Lek gärna med denna, http://www.dpcalc.org/.
För enkelhetens skulle kan du utgå från att daggpunkt = utomhustemperatur (alltså 100% RH utomhus), så är det ofta under höst/tidig vinter, åtminstone här i regnvintrarnas hemvist. Vår och sommar så är RH utomhus betydligt lägre.
 
  • Gilla
Magnutoft
  • Laddar…
nikasp
Då ser det hyfsat ut, tack. Jag har en sensor som skickar värden till min Tellstick Net så jag har bra daglig koll just nu. Höjer till 12-13 grader tror jag. Garaget är isolerat men garagedörrren är dumt nog oisolerad så rätt oekonomiskt med direktverkande el på det.

daggpunkt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.