Hej,
Vad har ni för regelsökare hemma, något ni rekommenderar?
Vill ha en regelsökare (el, regel och metall) för ca 500kr som man inte behöver kalibrera, och kanske bäst med en display som visar vad som finns bakom och inte bara varnar att det är något.

Är detta något att ha?
https://www.kjell.com/se/produkter/...t_gd=FD792A61D5F56ACF0E4BFB87FEBA9E78E2594EC7

Den här hade fått bra betyg men har ingen display:
https://www.clasohlson.com/se/Multidetektor-Bosch-Truvo/p/41-1541

Tack på förhand
 
Har haft någon från classe och sen köpte jag en topptestad Stanley, men jag tycker det är klumpig och jobbig.
Funderar på Bosch Truvo nu.
 
Kjelles regelsökare fungerar enligt anvisningarna bara om man har enkel skivtjocklek eftersom den bara fungerar upp till 19mm för trä & metall.
Dubbelgipsvägg är 26 mm tjock.
 
Jag köpte Bosch gms 120 för något år sedan men lämnade tillbaka den igen, lyckades inte få den att fungera på ett tillfredsställande sätt.

Kan ha varit handhavandefel absolut men jag kom att tänka på min pappas gamla som bara pep när den hittade en regel, och den funkade kanon.
 
Här har ni ett bra test att titta på. Några av varianterna ni nämner är med i testet.

 
Tack så mycket.
Blir nog en Zircon.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Tyvärr inte ett tips på regelsökate, men dock ett tips om hur man enkelt hittar reglar. Jag kör med en hög med neodymiummagneter. Svep fram och till över väggen med en av magneterna för att hitta skruvskallar. Ganska snabbt kommer magneten fastna vid en av dem. När man har hittat en så är det oftast ganska lätt att hitta nästa då reglar nästan alltid går lodrätt. Sen kan man ganska enkelt hitta nästa regel om man antar regelavstånd på 600 eller 900mm.

Har endast testat detta på "klassiska" väggar (gips, träreglar och vanlig gipsskruv), ingen aning hur bra det funkar på plåtreglar, antar att magneten även känner av regeln om den är tillräckligt stark.

Om någon har fått för sig att köra med rostfri skruv (finns det ens?) så kommer det såklart inte funka.
 
  • Gilla
Ivar83 och 4 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Tyvärr inte ett tips på regelsökate, men dock ett tips om hur man enkelt hittar reglar. Jag kör med en hög med neodymiummagneter. Svep fram och till över väggen med en av magneterna för att hitta skruvskallar. Ganska snabbt kommer magneten fastna vid en av dem. När man har hittat en så är det oftast ganska lätt att hitta nästa då reglar nästan alltid går lodrätt. Sen kan man ganska enkelt hitta nästa regel om man antar regelavstånd på 600 eller 900mm.

Har endast testat detta på "klassiska" väggar (gips, träreglar och vanlig gipsskruv), ingen aning hur bra det funkar på plåtreglar, antar att magneten även känner av regeln om den är tillräckligt stark.

Om någon har fått för sig att köra med rostfri skruv (finns det ens?) så kommer det såklart inte funka.
Tack.
Ja, fanns en CH Hanson Magnetic Stud Finder i videon.
Men vilka magneter kan man köpa som har tillräckligt med kraft om man inte köper en sån, någon magnet som finns i Clasohlson?
 
E evoline skrev:
Tack.
Ja, fanns en CH Hanson Magnetic Stud Finder i videon.
Men vilka magneter kan man köpa som har tillräckligt med kraft om man inte köper en sån, någon magnet som finns i Clasohlson?
Tror de jag brukar använda är 10mm i diameter och kanske 5mm tjocka. Köpte mina på ebay för många år sedan. Men finns gott om svenska butiker som säljer liknande magneter, t.ex. Clas Ohlson som du säger, men även Kjell. Dock verkar de ta rejält bra betalt för dem 10 stycken för 89kr på Clas... Som referens gav jag 150kr för 100 stycken 10*5mm...

Efter lite snabbt letande på ebay hittade jag https://www.ebay.com/itm/50-Magnets...784320&hash=item25b0db2b5c:g:iTwAAOSwM6NZrZQZ
Inte lika bra pris men ändå helt ok. Finns säkert bättre om man orkar leta Verkar även finnas en hel del svenska onlinesidor, har inte kollat hur de står upp mot eBay.
 
A
J JSten skrev:
Tyvärr inte ett tips på regelsökate, men dock ett tips om hur man enkelt hittar reglar. Jag kör med en hög med neodymiummagneter. Svep fram och till över väggen med en av magneterna för att hitta skruvskallar. Ganska snabbt kommer magneten fastna vid en av dem. När man har hittat en så är det oftast ganska lätt att hitta nästa då reglar nästan alltid går lodrätt. Sen kan man ganska enkelt hitta nästa regel om man antar regelavstånd på 600 eller 900mm.

Har endast testat detta på "klassiska" väggar (gips, träreglar och vanlig gipsskruv), ingen aning hur bra det funkar på plåtreglar, antar att magneten även känner av regeln om den är tillräckligt stark.

Om någon har fått för sig att köra med rostfri skruv (finns det ens?) så kommer det såklart inte funka.
Ja,magnet funkar fint när man river en gipsvägg,brukar själv använda magneten från hole in one kittet:)
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Håller med om att Neodymmagneter är smidigare än regelsökare. Sedan finns det massor av tillfällen när de inte funkar, kortlingar mellan reglarna hittar man inte när man ska sätta upp sin 75"-TV osv.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Ja,magnet funkar fint när man river en gipsvägg,brukar själv använda magneten från hole in one kittet:)
Yes, har plockat ner några skivor för att sätta nya dosor och dra vprör. Sedan har jag skruvat upp samma skiva igen, minimal skada på skivan när man använder magneter för att hitta skruvskallarna. Man kan dessutom hitta vid vilken regel skarven på skivan är igenom att där är två skruvar bredvid varandra. När man vet det kan man skära pappremsan med kniv och då loss en skiva.
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
K
Hur har det gått? Blivit någon detektor??? Ska själv ersätta den jag har den är lite opålitlig.....
så ska köpa en som fixar reger metall och el men vet inte vilken
 
E evoline skrev:
Kanske den här är bättre då, som kan söka djupare :
[länk]
Jag har en Zircon L350. Den fungerar fint men använder den bara på lättare konstruktioner. Den är speciellt tillförlitlig för att hitta kanterna på reglar. Hittar även strömförande med stor tillförlitlighet.

För t.ex. betong/lättbetong använder jag istället min Bosch Truvo. Den missar inget inom angett djup, väldigt pålitlig. Sen ligger det i sakens natur att det är svårare att hitta kanter på reglar, och strömförande kablar inne i betongväggar.
https://www.clasohlson.com/se/Multi...mlvQBQDixp4QafW8buMvgfKdwn7GVIh4aAuOfEALw_wcB

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.