Hej på er!

Behövde ett extra vägguttag utomhus till lite trädgårdsbelysning och därför så jag öppnade strömbrytaren till värmepumpen och kopplade på det nya uttaget på inkommande ledare, nolla och fas.

Eftersom jag kopplat på inkommande i brytaren så har det nya uttaget ström oavsett hur brytaren står, vilket är så jag vill ha det. Frågan är nu om detta är tillåtet, eller om jag behöver koppla om? Hur i så fall? Min spontana lösning är att sätta en kopplingsdosa innan brytaren och därifrån dra vidare till brytare respektive vägguttag separat.

Elektrisk strömbrytare öppnad utomhus bredvid täckt objekt, med synliga ledningar och uttagskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som kopplar ett vägguttag till en öppen strömbrytare vid en tegelvägg, multimeter synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonusfråga:

Brytaren är uppenbarligen till för 3-fas, får man ha den även till 1-fas?

Mvh Johan
 
Mikael_L
I tidigare föreskrifter har det funnit ett förbud mot att koppla/koppla vidare i apparatdosor. Antagligen för att där har icke behöriga med tillräcklig kunskap rätt att få byta strömbrytare och vägguttag.

Denna regel är numera borta, men inte så dumt att ha som rekommendation ändå, dvs minimera risken för framtida fel om någon mindre kunnig plötsligt håller på.

Detta du gör här skulle möjligen kunna falla under detta, men i just detta fall är risken väldigt liten att någon med helt bristande kunskaper ger sig på att byta säkerhetsbrytaren. De flesta som inte kan nästan något brukar inte ge sig på säkerhetsbrytare, de ser ju lite farliga ut.

Man kan som du skriver också sätta upp en kopplingsdosa och grena av i den, men det blir å andra sidan fler onödiga skarvar och möjliga felställen på vägen.
Däremot är kopplingsdosan en mycket bra ide ifall det är lite osäkert att lyckas ansluta flera trådar till säkerhetsbrytaren garanterat bra. Olika areor och uppbyggnad av kardelerna ger typiskt upphov till vissa problem att få en garanterat bra anslutning.

Men som svar då, ja jag skulle kunna tänka mig att både sätta upp en extra kopplingsdosa, eller koppla in direkt i säkerhetsbrytaren.
Dosa har sina fördelar, du behöver inte ta upp en ny genomföring i säkerhetsbrytaren och slipper därmed genomföring uppåt, bra utomhus. Det blir garanterat lätt att få mycket bra och säkra förbindningar. Och så blir installationen något mer ren och lättförståelig.
Nackdelar, en dosa extra (mer grejer, kanske fult) extra kopplingsställen på matningen.


Det är OK att använda brytaren till enfas.


Har du tänkt på belastningen. Om både värmepumpen och något annat är anslutet samtidigt att inte säkringen går.
 
Redigerat:
  • Gilla
D'oh!
  • Laddar…
Mikael_L
Försöker du trycka in två kablar i samma förskruvning?
Det går inte / blir inge bra.
Jag antar att du inte tänker låta den nya kabeln hänga så där i en båge, oklamrat?

En skyddsjord är inte inkopplad.
Se till att alla skyddsjord är ordentligt inkopplade när du är klar, dra i ledarna och mät med det där instrumentet.
OBS, jord måste vara fast inkopplat, får inte gå genom brytaren t.ex.


Välkommen till forumet! :)
 
Tack för svar! Vägguttaget kommer sannolikt bara användas till lågvolts ledbelysning så den extra belastningen blir försumbar. Och om jag nån gång får för mig att koppla hembränningsapparaten eller nåt annat lite tyngre på det här uttaget och det visar sig att säkringen inte håller...ja den dagen den sorgen:)

Värmepumpen är förövrigt avstängd nu fram till maj nånting, så jag får ge mig till tåls ett tag innan jag får se vad pumpen tycker om kontaktytor och annat.
 
Skarpögt av dig! Kabeln är nu klamrad enligt konstens alla regler och jorden fast ansluten och bryts ej med brytaren.

Vad gäller två trådar i samma skruv - det känns faktiskt som det gick bra? Trådarna (enledarvariant) ligger på varsin sida om aktuell skruv och kläms fast ordentligt av för ändamålet avsett bleck. Känns nästan som det är meningen att man ska kunna ha två trådar där, eller är det bara en fint?
 
Mikael_L
Jag skrev lite mer i mitt första inlägg, lite pro/con om en extra dosa.
 
Är värmepumpen ansluten via en jordfelsbrytare (30 mA)?
Vägguttag utomhus skall alltid föregås av en jordfelsbrytare ( 30 mA ) för personskydd. I den miljön skall man inte fuska med utebliven jordfelsbrytare.

Lösningen med vägguttag i grupper för fast anslutna maskiner är inte normal praxis. Det utgör dock ingen risk om ledningen är korrekt avsäkrad. Risken finns att gruppledningen är något underdimensionerad i förhållande till säkringsstorlek i grupper med känd last. Grupper med vägguttag skall dimensioneras för att klara full belastning upp till säkring storlek ( och lite till) . Man kan aldrig förutsätta att uttaget har en måttlig belastning i all framtid.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
öppen elektrisk installationsdosa på en vägg med synliga ledningar och en oetiketterad trefasbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du ser hur det är två hål till L1/L2/L3, är det ändå inte meningen att man ska kunna trycka in en ledare i varje hål?

Jordfelsbrytare finns vid husets huvudcentral, och såvitt jag vet (och har märkt, provade oavsiktligt med en skarvsladd i poolen i somras...), så omfattar den hela huset. MEN, matningen till just den här brytaren kommer från en liten undercentral i pannrummet, kan det kanske vara så att den av någon anledning inte skyddas av jordfelsbrytaren? Vore kanske vettigt att testa för att vara på den säkra sidan.

Ska kolla avsäkringen också. Om det inte är en 10A (vilket väl är brukligt för vägguttag?), utan 16 eller 20, vad medför det?

Har f.ö. bara bott i huset sen i juni, och det är första huset jag äger, så det finns mycket kvar att lära om huset.

edit: Obs. jorden är som sagt ansluten nu, bilden är från installationstillfället.
 
Ett "vanligt" vägguttag får inte föregås av en säkring som större än 16 a.
Jag gissar att den gruppen har en säkring på max 16 a. ( Måste kollas)
 
Om det är 16A, måste man sätta 2,5 mm till uttaget?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
tommib
D D'oh! skrev:
Du ser hur det är två hål till L1/L2/L3, är det ändå inte meningen att man ska kunna trycka in en ledare i varje hål?
Förskruvningen som Mikael_L pratar om är hålet in till kapslingen, dvs det som är nere till höger. Där har du mycket riktigt tryckt in två kablar via ett hål. Så ska det inte vara. Det ska sitta en förskruvning precis som det gör i det andra hålet. Du får utnyttja ett av hålen uppe istället och köpa en extra förskruvning.

Du måste absolut testa om undercentralen i pannrummet är skyddad av JFB och att denna grupp inte är avsäkrad 20A. Enklaste sättet att testa jordfelsbrytaren är att lägga ihop nolla och skyddsjord i matningen. JFB ska då lösa om du har lite förbrukare igång i huset.
 
Nej, att bara lägga ihop nolla och skyddsjord kan lösa ut jfb, men det finns ingen garanti.

Enklast är att lösa ut jfb (ex. med testknappen) och kontrollera om du har ström i det nya uttaget. Och säkert kontrollera att det fanns ström innan jfb löstes ut, så den inte är bruten av ngn. annan anledning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L
Är det godkänt att ha fler än två ledningar in i arbetsbrytare , med ev. extra en kabel ansluten till inkommande före brytpunkten .
 
Om kopplingsklämman stödjer inkoppling av mer än en tråd, så är det OK såvitt jag förstår.

Men det som borde kontrolleras innan man gör en sådan här sak, är vilken säkringsstorlek som kabeln är skyddad av. Och att den skyddas av jordfelsbrytare. Det är inte ovanligt att värmepumpar kopplas förbi jordfelsbrytare. Dels för att minska risken att värmen i huset försvinner när lite smältvatten kommer in i julgransbelysningen på altanen. Dels för att vissa värmepumpar falskutlöser jordfelsbrytare.

Men nyinstallerade uttag utomhus måste ovillkorligen vara skyddade av jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L
OK
H hempularen skrev:
Om kopplingsklämman stödjer inkoppling av mer än en tråd, så är det OK såvitt jag förstår.

Men det som borde kontrolleras innan man gör en sådan här sak, är vilken säkringsstorlek som kabeln är skyddad av. Och att den skyddas av jordfelsbrytare. Det är inte ovanligt att värmepumpar kopplas förbi jordfelsbrytare. Dels för att minska risken att värmen i huset försvinner när lite smältvatten kommer in i julgransbelysningen på altanen. Dels för att vissa värmepumpar falskutlöser jordfelsbrytare.

Men nyinstallerade uttag utomhus måste ovillkorligen vara skyddade av jordfelsbrytare.
OK det jag lärt mig att det inte får finnas mer än två kablar in i en säkerhetsbrytare , om det inte är en s.k. förregling som ska bryta en kontaktor av något slag p-g-a av att brytaren inte är tillverkad för att ta en last ., då en säkerhetsbrytare inte ska bryta lasten , utan vara i obelastat läge vid brytning :: som en pasus : hur många bryter lasten före ?? inte många inte .
Tror inte de reglerna är förändrade i dag
Däremot om en avdosning sker före A-brytaren är det OK , men då tillkommer det med area och säkringsstorlek det talas om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.