Hej!
Jag söker råttfälla som fungerar. Med bete som lockar till sig råttor. Och jag vill att råttorna dör, inte att de bara blir skadade. Säkerhet för mig själv och husdjur är också viktigt.
 
E EvaLM skrev:
Hej!
Jag söker råttfälla som fungerar. Med bete som lockar till sig råttor. Och jag vill att råttorna dör, inte att de bara blir skadade. Säkerhet för mig själv och husdjur är också viktigt.
Granngården har elektrisk fälla,ser ut som en låda
 
Hej, Kan man ta dom i utrymmen där husdjur ej kommer åt så är nog ett snabbverkande råttgift att föredra.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Kan man ta dom i utrymmen där husdjur ej kommer åt så är nog ett snabbverkande råttgift att föredra.
Nackdelen med gift är att de kan bli liggande där man inte vill
 
Testade lite "importerat" på våra fd möss, alla dog på utfodringsplatsen under samma natt. Min son gjorde samma gre i sitt hus j sen var det tomt i huset.
 
  • Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Råttor vet jag ej, men möss använder jag den från granngården i plast - super cat med bete, den funkar bättre än en vanlig i trä.
 
H håbbe1961 skrev:
Testade lite "importerat" på våra fd möss, alla dog på utfodringsplatsen under samma natt. Min son gjorde samma gre i sitt hus j sen var det tomt i huset.
Vad testade du?
 
En smula gammal tråd men hittade inget speciellt mycket nyare. Så jag matar på här, hoppas det är ok.

Har ett litet hus på landet med hönsgård ca 30 m från huset, finns även en gammal jordkällare som vi börjat använda för att lagra upp litet potatis etc.

Vi inser givetvis att höngården är extremt attraktiv för gnagare, tidigare i år har vi tagit kål på ett par dussin möss. Nu har musbelastningen minskat betydligt, bra.

Vad som dykt upp nu framåt sensommaren är råttor, närmare bestämt brunråttor. Skulle säga att de är medelstora, definitivt artbestämt till brunråtta, inte sork, skogsmus etc.

Har hittills fångat ett par brunråttor i jordkällaren med råttfälla typ Giljotti, agnat med brödbit inkletad med honung, jordnötssmör, en bit bacon. Inte helt nöjd med denna fälla eftersom jag vill ha mera "clean kills" rakt över nacken, inget onödigt lidande. Denna fälltyp är inte perfekt alls i detta avseende men visst den tar död på råttor.

I hönshuset har vi en Mjölner råttfälla, samma typ av bete men råttorna rör inte denna av någon anledning. Inte heller Giljotti-fällan vi satte där, agnat med samma. Jag ser på kameran som är uppsatt där (IR-belysning) att de är aktiva särskilt kring 21-23tiden. Har svårt att tro att råttorna i jordkällaren skulle vara mindre smarta än de i hönshuset, kanske till och med tillhör samma gäng.

Till saken hör att jag inte vill ha råttfällor av mera öppen typ, som riskerar att skada höns eller katt (fällorna sitter dock i ett avgränsat foderutrymme i hönsgården så risken är minimerad).

Vad rekommenderar forumets expertis? Verkligen inget skoj att ha råttor i hönshuset, hönsen blir störda också ser jag.

___
PS. Kanske jag är alltför otålmodig... jag var just ute och kollade till fällorna så här mitt i natten: en stor brunråtta i Giljotti-fällan i jordkällaren, en "clean kill" rätt över nacken, samt en mindre i hönshusets Giljotti - samma där, en korrekt avlivning. Så man får väl helt enkelt förstå att det tar några dagar innan råttorna "accepterar" närvaron av fällorna. Vad gäller Mjölner-fällan så märkte jag igår att råttorna på något magiskt sätt kan sno åt sig av betet utan att den löser ut. Försökte åtgärda detta genom att sätta godsakerna på en bit rostat bröd som sattes fast i plastspiken i beteslådan, utvärderar i morgon.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
En smula gammal tråd men hittade inget speciellt mycket nyare. Så jag matar på här, hoppas det är ok.

Har ett litet hus på landet med hönsgård ca 30 m från huset, finns även en gammal jordkällare som vi börjat använda för att lagra upp litet potatis etc.

Vi inser givetvis att höngården är extremt attraktiv för gnagare, tidigare i år har vi tagit kål på ett par dussin möss. Nu har musbelastningen minskat betydligt, bra.

Vad som dykt upp nu framåt sensommaren är råttor, närmare bestämt brunråttor. Skulle säga att de är medelstora, definitivt artbestämt till brunråtta, inte sork, skogsmus etc.

Har hittills fångat ett par brunråttor i jordkällaren med råttfälla typ Giljotti, agnat med brödbit inkletad med honung, jordnötssmör, en bit bacon. Inte helt nöjd med denna fälla eftersom jag vill ha mera "clean kills" rakt över nacken, inget onödigt lidande. Denna fälltyp är inte perfekt alls i detta avseende men visst den tar död på råttor.

I hönshuset har vi en Mjölner råttfälla, samma typ av bete men råttorna rör inte denna av någon anledning. Inte heller Giljotti-fällan vi satte där, agnat med samma. Jag ser på kameran som är uppsatt där (IR-belysning) att de är aktiva särskilt kring 21-23tiden. Har svårt att tro att råttorna i jordkällaren skulle vara mindre smarta än de i h@ShawnWoodsMousetrapMondayönshuset, kanske till och med tillhör samma gäng.

Till saken hör att jag inte vill ha råttfällor av mera öppen typ, som riskerar att skada höns eller katt (fällorna sitter dock i ett avgränsat foderutrymme i hönsgården så risken är minimerad).

Vad rekommenderar forumets expertis? Verkligen inget skoj att ha råttor i hönshuset, hönsen blir störda också ser jag.
Du har ju redan kollat men


https://skadedjursbutiken.se/p/owltra-elektrisk-rattfalla
 
Ja det kan vara ett alternativ. Även sett en del exempel på där råttorna gnagt sig ut ur plasthöljet, inte helt övertygad om konstruktionens förträfflighet och inte heller om de verkligen avlivas så fort som jag vill.

Men jag blir en smula besatt av att verkligen få ordning på detta. Giljotti-fällorna (2 st) har hittills tagit fyra brunråttor på ett par dagar. Köpte dessa på Biltema för 50 kr / styck, men det är som sagt finska Giljotti som står för produkten.

Mjölner-råttfällan, har gott hopp om den men den behöver bevisa sin effektivitet.

Tog ett screenshot nyss från hönshuskameran (IR, totalt mörker), kraftigt inzoomat men japp, det finns åtminstone en råtta kvar där. Och... det finns en plats ledig i Mjölner-fällan som bara sitter och väntar...

Ursäkta den morbida tonen men det är inte ok att ha råttor i närheten av där man bor och lever.

Svartvitt inzoomat IR-foto från övervakningskamera, visar en levande råtta som springer vid en foderautomat i ett mörkt hönshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håller helt med dig, man vill inte ha råttor där man bor och lever, och blir en smula besatt av att få ordning på det…

Vi har haft råttproblem flera år i rad. Jag ringer Anticimex varje gång jag ser att problemet ökar. De ställer ut gift, konstaterar aktivitet, följer upp, fyller på, och avslutar när de ser att det inte längre är någon aktivitet. Men eftersom grannen låter fallfrukt ruttna i högar på sin tomt, återkommer tyvärr problemet tillbaks varje år. (Anticimex’ konklusion.)

Jag kör med vanliga slagfällor från Jula mellan Anticimex-ronderna. Ställer en liten låda över för att inte riskera att skada andra djur. Tar en och annan råtta, men kan ibland se att de har lidit, inte dött direkt. Får kanske testa Giljotinen, eftersom den nu verkar fungera bra hos dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.