P
  • takfot1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takfot2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takfot3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog i alla fall plocka bort pannorna och sätta en krok som sitter som de ska. Sätter du i plankorna under kommer du snart få göra om i ändå.
 
Det verkar som om du skulle behöva denna krok: http://www.plannja.com/templates/Page2C____3844.aspx
Du kan böja till den och kapa den eftrer behov. På bilderna ser det också ut som om du skulle vara betjänt av att sätta en takfotsplåt.

Jag skulle dock ändå rekommendera att du fäster den under takpannorna. Det är bara att skjuta upp understa raden med pannor så du kommer åt att skruva ordentligt.
 
Redigerat:
P
är det ok att sätta den ovanpå pappen då? den är så spröd att jag inte vill röra den.
 
Takfotsplåten skall sättas under pappen. Om den är spröd och gammal kanske man skulle ta och byta ut nedersta skiftet av pappen för att sedan montera plåt och rännkrokar.
 
P
Det blir alltid mer än man har tänkt sig men jag antar att du har rätt :)
 
P
Är det någon som har erfarenhet av Byggmax hängrännor och stuprör? Kikade lite på Lindab när jag var på Coop igår och de vara bara marginellt dyrare.
 
Jag har kört ByggMax på hela mitt hus, och Lindab på sommarstugan. Tycker de var likvärdiga (dock är ju vissa ByggMax detaljer "rullad plåt" och Lindab massiva, så det kan ju vara skillnad i livslängden.
Jag har för övrigt bockat rännkrokar och skruvat dem uppe på pappen för en situation liknande din. Annars skulle man ju kunna tänka sig att fästa en bräda lodrätt med vinklar under takfoten, och montera krokar på den.
 
På garaget har vi Byggmax krokar, rännor och rör med tillbehör. Visst fanns en viss skeptisism till att börja med men när man jämförde grejjerna med dem som satt på huset så valde vi Byggmax ändå. Skillnaden var så marginell att det lägre priset inte kunde förbises.

Peter_K skrev:
Är det någon som har erfarenhet av Byggmax hängrännor och stuprör? Kikade lite på Lindab när jag var på Coop igår och de vara bara marginellt dyrare.
 
P
Kan man inte göra så här eller kommer det att se konstigt ut?
 
  • Ränna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det var så jag menade (men med vinklar, men 45x45 är ju lättare då det är trångt)
 
P
Ska kolla så att vindskivorna täcker takfotsbrädan annars kommer nog se konstigt ut. Verkar ju bra mycket lättare att montera ställbara rännkrokar än att hålla på att bocka dem.
 
P
Efter lite nogrannare undersökningar inser jag att det inte "bara" är att montera nya rännor. Pappen samt sista råsponten är helt slut. Ingen riktig tjärpapp heller, känns som tjockt papper bara. Verkar vara ett 80-tals fuskjobb.
 
  • rutten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • papp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.