Jag skall ha en laminatskiva med 20mm överhäng på både lång- och kortsida, kantade med en abs/PP-kantlist. Hörnen vill jag ha rundade så att kantlisten går i ett, kort- till lång- till kortsida.

Vilken radie är då lämplig? 20mm blir ju "lika" överallt, så det kanske är bra?

Eller blir det för tvärt? Ska man ha större radie, även om kanten mitt i hörnet då inte kommer så långt ut från skåpskanten?

Erfarenheter och åsikter och gääääärna bilder önskas!
 
Så länge inte radien blir så stor så att stommen/luckan/täcksidan syns uppifrån så är det bara en fråga om tycke och smak. Jag skulle säga att det blir snyggast om radien är samma som överhänget vilket i ditt fall blir 20mm. Att det skulle se för tvärt ut tror jag inte.
 
Radien 20mm gick inte att få med LGCollections kantlister i polypropen/ABS. för att kunna följa hörnet krävs minst 30mm radie, kunde återförsäljaren upplysa om.

20mm verkar inte för tvärt, men som sagt inte tekniskt möjligt.
30mm blir nog också snyggt.
40mm blev lite kort överhäng över själva hörnet på luckorna/täckskivorna, så det alternativet valde jag bort.

Nu är bänkskivorna beställda, med 30mm rundade hörn!
 
Om skivorna är 30mm tjocka så kan det nog stämma att de inte klarar det. Limytan blir för lirten och kanten släpper. Är det 40mm tjocklek på skivan så får du tillräckligt med kontaktyta för limmet och då bör de klara av det. Men som du säger, 30 blir nog precis lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.