Huset är från 1930 och har putsade tegelmurar, antagligen kalkputs. Putsen är av god kvalité och det finns nästan inga bompartier.

Nu till problemet. Förre ägaren målade genom en firma om huset förra året innan han sålde det till oss. Han påstod att det är var kalkfärg men... vad är det för färg egentligen?

-När jag tar en färgflaga från sista lagret färg så löser den inte upp sig i saltsyra. De tidigare lagren färg gör det (kalkfärg). Test med t-röd på flagan gör den inte klibbig. Om jag eldar på flagan så ryker den endast lite. Luktar lite bränt. Färgen kritar något.

Vad kan detta vara för färg? Ej kalk, ej silikat (bubblar inte)? Kanske en akrylharts färg? Jag har fått tips i färgbutiker om detta. Finns det någon annan färg det kan vara?

Sen till min oro. Hur kommer min kalkputs att klara sig med en akrylharts färg?

Vad kan jag göra åt detta. Vänta och se eller blästra bort sista färglagret och putsa om med kalk färg? Det konstiga i det hela är att det verkar nästan omöjligt att få tag på riktig kalkfärg nuförtiden. Ingen verkar vilja saluföra kalkfärg längre. Utan säljer en massa andra "nya" alternativ. Jag blir så förbannad när de rekommenderar att måla en fin puts med fel färg!  >:( Det verkar ju nästan som alla gör detta fel med sina kalkputser... Fy tusan för färgmissbrukare!

Lykke eller annan kanske vet ut och in i denna fråga?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.