Kan det vara något annat än djupbrunnspump här? Ejektorpumpar har väl motor mm ovan mark?
 
  • Pumpinstallation på betonggolv med röranslutningar och elektriska kablar, antyder en djupbrunnspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är vad du kallar en djupbrunnspump där ingen ejektorpump.
 
  • Gilla
KTM950
  • Laddar…
En ejektorpump sitter i hålet. Men drivs av vatten, inte el.
 
  • Gilla
KTM950
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En ejektorpump sitter i hålet.
Inte helt riktigt, det är en injektor i hålet längst ner och pumpen sitter ovan mark med 2 slangar ner.
 
Tack alla, vill bara fatta vad jag har. Verkar alltså vara sänkpump. Har identifierat att det är kopplat en 6 liters hydropress från 1999 också. Är vad jag förstår en rätt hög ålder på en sådan. Har sinande vatten och måste börja felsöka :(
 
Tack, det har jag koll på. Har all info om brunnen, 50 meter och tyvärr blott 50 timliter. Problemet är att det ger kanske bara 5-10 timliter. Så nått har hänt. Kan tillägga att det ett nyköpt fritidshus så jag håller på att lära mig.
 
J jonaserik skrev:
Inte helt riktigt, det är en injektor i hålet längst ner och pumpen sitter ovan mark med 2 slangar ner.
Om du ska försöka rätta mig kan du väl se till att du vet vad du pratar om först.

Här är en bra början.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ejektorpump
 
K KTM950 skrev:
Tack, det har jag koll på. Har all info om brunnen, 50 meter och tyvärr blott 50 timliter. Problemet är att det ger kanske bara 5-10 timliter. Så nått har hänt. Kan tillägga att det ett nyköpt fritidshus så jag håller på att lära mig.
Den mest troliga orsaken är förstås att grundvattennivån är låg just nu. Men, du gör förstås rätt i att förstå och se över din utrustning så att ev fel där kan uteslutas.
 
  • Gilla
KTM950
  • Laddar…
Ja, men där vi bor är nivån normal. Men systemet beter sig ändå som att brunnen ger för lite vatten. Kanske måste trycka det. Naturligtvis har de som byggt huset valt att ha brunnen under farstun, så man kommer knappt åt. Nu hör till saken att vi får kommunalt v-a inom ett år så jag vill inte lägga ner en förmögenhet på egna systemet.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du ska försöka rätta mig kan du väl se till att du vet vad du pratar om först.
Försöker inte att rätta dig , bara säga som det är med en ejektorpumpanläggning , pumpen uppe och ejektorn i hålet, och då har jag mer rätt än dig som försöker kringgå detta. Har aldrig sagt något hur det fungerar, men klart du måste hävda att du har rätt i det mesta och försöka få det till din fördel. Tänk till lite på vad du skriver och var inte den du visar under ditt namn, det gagnar dig inte.
 
Ejektorpumpen är i hålet, den drivs av trycksatt vatten från en konventionell flerstegs centrifugalpump. Dessa benämns dock inte helt sällan för ejektorpump. Vilket dock är helt fel.
 
J jonaserik skrev:
Försöker inte att rätta dig , bara säga som det är med en ejektorpumpanläggning , pumpen uppe och ejektorn i hålet, och då har jag mer rätt än dig som försöker kringgå detta. Har aldrig sagt något hur det fungerar, men klart du måste hävda att du har rätt i det mesta och försöka få det till din fördel. Tänk till lite på vad du skriver och var inte den du visar under ditt namn, det gagnar dig inte.
D Daniel 109 skrev:
Ejektorpumpen är i hålet, den drivs av trycksatt vatten från en konventionell flerstegs centrifugalpump. Dessa benämns dock inte helt sällan för ejektorpump. Vilket dock är helt fel.
Varför grälar ni om ejektor pump när TS inte har en sådan?
 
  • Gilla
jonaserik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.