Hej,

behöver lite hjälp.

Jag är på gång att bygga ett nytt hus med funkisstil. Boarean är ca 165 m2 där ungefär halva huset har väldigt högt innertak ( ca 5 m och lutar neråt ( pulpettak )).

Jag har tittat på vilken pumplösning som är bäst men känner att det är väldigt mycket att hålla reda på och skulle nog behöva en del tips från folk med erfarenhet och djupare kunskaper.

De pumpar jag tittat på är Nibe F750, F1245 och F1250. Vad tror ni är bäst ( funderar på att bo i huset i 15-20 år )?

Tack.

/Robban
 
Skulle välja bergvärme med en F1245 ev med arbetstank/volymtank.
 
Hej

Varför inte F1250?
 
Äldre typ av vv beredare och meny display. Tycker det är onödigt med inverter med invecklad teknik när det funkar med en vanlig on/off vp om man ser till att det finns tillräckligt med vatten för vp att jobba mot och bygger du nytt har du kanske golvvärme och då brukar man vilja ha liten skillnad mellan ingående samt utgående vatten och vp vill ha ca 7 grader men det löser man med en arbetstank och då har man mycket vatten och slipper ev knäppningar i rören som en bonus. Samt att drifttimmarna på en on/off vp blir mindre.
 
Hej

Japp ska bygga nytt med golvvärme. Vad är en inverter? Cop?

Kan man köra utan arbetstank? Och vad är den till? Samt vad menas med knäppningar i rören?

Jag trodde 1250 var nyare modell.


Tack för på förhand.
 
En inverter kan reglera ner effekten mellan kanske 4 till 15 kw så kompressorn går nästan hela tiden en vanlig on/off vp reglerar genom att starta och stoppa kompressorn och levererar tex alltid 15 kw men går den halva tiden ger det ju 7.5 kw värme och mindre drifttimmar på kompressorn. Med cop menas hur mycket energi du stoppar in i vp och hur mycket energi du får ut. Man kan köra utan arbetstank om man låter golvvärme slingorna vara öppna hela tiden och låter endast vp reglera värmen vilket funkar utmärkt men vill man tex ha varma golv i badrummet på sommaren så åker man på en arbetstank i alla fall. När vp gjort vv och växlar över till värme så skickas en skvätt hett vatten ut i värmesystemet vilket kan leda till knäppningar i rören men bygger man nytt med golvvärme bör det inte vara nått problem.
 
peternicklas
Du måste tänka på att pumpen vill ha 20l vatten per kw. Så har du en pump på 10 kw så krävs det att systemet har 200l. Svårt att komma upp i denna volym med endast golvvärmeslingor.
 
Har man ingjuten golvvärme finns det dom som påstår att man kan gå ner mycket i vatten volym pga trögheten vet inte om det stämmer men låter rimligt.
 
peternicklas
smurfen72 skrev:
Har man ingjuten golvvärme finns det dom som påstår att man kan gå ner mycket i vatten volym pga trögheten vet inte om det stämmer men låter rimligt.
Problemet är väl att om man har liten volym så hinner inte värmen gå över till omgivningen tillräckligt snabbt och då slår pumpen ifrån p.g.a. hög retur, så har jag fått det förklarat för mig.
 
Så är det men vissa påstår att med ingjuten golvvärme tar det så lång tid att höja framledningstempen pga av att det sker så pass bra värmeöverföring mellan golvslangen och betongen så det funkar med liten volym. Men oftast vill man ha ganska låg diff mellan framledning och retur med golvvärme så man får jämn värme på golvet och vp vill ha ca 7-8 grader i diff så därför är det bra med arbetstank med separata flöden och då får man mera volym vilket aldrig är fel. Nu tror inte jag man känner slingorna i ett betonggolv men ändå.
 
Hej

Vad menas med att Golvvärme slingorna är öppna hela tiden? De har väl ett reglage som vanligt för On/off? Varför funkar det inte med golvvärme i badrum utan tank på sommaren?


Kan inte riktig se fördelarna med tanken eller syftet ?
 
Om golvvärme slingorna stänger samtidigt som vp går kommer den att få väldigt lite vatten samt troligtvis lågt flöde vilket kommer att göra att den går väldigt korta stunder och startar ofta vilket inte är bra blir flödet för lågt kommer den stanna och larma. Om alla slingorna är stängda utom i badrummet har vp alldeles för lite volym samt flöde att att jobba mot vilket inte funkar så bra oavsett om det är en on/off eller inverter. Om man monterar en arbetstank kommer cirkpumpen i vp endast att cirkulera vatten mellan vp och tanken och en extern cp fixar flödet mellan tanken och golvvärmen. Då har vp alltid rätt flöde oavsett om alla golvslingorna stänger och vp har rätt vatten mängd att jobba mot och får lagomt med start stopp. Men jag skulle rekomendera att skippa termostaterna till golvärmen och lägga dom slantarna på nått annat för vp har en inbyggd reglering som funkar utmärkt i de flesta hus efter inreglering av flödet i golvslingorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.