Har idag en vedpanna och har ett vattenburet system med element. Om jag ska byta värmekälla och kanske inte ha vedpanna igen (installation går ju på över 100 000 kr för ett vettigt system) och istället ha någon form av värmepump istället, vad ska man då välja?
 
Don82 skrev:
Har idag en vedpanna och har ett vattenburet system med element. Om jag ska byta värmekälla och kanske inte ha vedpanna igen (installation går ju på över 100 000 kr för ett vettigt system) och istället ha någon form av värmepump istället, vad ska man då välja?

Hur stort hus har du?
Byggår?
Framledningstemperatur?
Ort?
Hur många i familjen?
Hur många m³ /år förbrukar du?
 
Ungefär 120 kvm, större delen av huset är från tidigt 1900-tal, resten (1/3) är tillbyggt på 60-talet. Vet ej framledningstemp, men den är nog inte så hög. Shunten är lågt ställd (3 av skala på 10) så att värmen finns kvar längre i panna och ack.tank. Huset ligger i Västergötland, 6 mil nordost om Göteborg. 2 vuxna och ett barn (lär bli fler barn). Förbrukar ca 20-25 kubik ved per år, på sommaren kör vi med varmvattenberedare, så exakt förbrukning för den vet jag ej (stödeldar med pellets 1 mån per år när det är som kallast).
 
Hmm..du har hög förbrukning för storleken på huset.

Bra att du har låg framledningstemperatur, för det kan bidra till en effektiv värmepump.

Föreslår en 7-9 kW pump (Nibe/Thermia/IVT/AutoTerm)
Har du möjlighet att lägga 350-400 meter jordvärme, så är det billigast och effektivast. (om du inte har möjlighet att lägga slangen i en sjö)

Nästa alternativ är att borra.

Tredje alternativet är en luft/vattenpump t.ex. största Daikin Alhterma som fungerar bra med låg framledningstemperatur.

I alla alternativ föreslår jag en separat beredare.
 
Plexus skrev:
Hmm..du har hög förbrukning för storleken på huset.

Bra att du har låg framledningstemperatur, för det kan bidra till en effektiv värmepump.

Föreslår en 7-9 kW pump (Nibe/Thermia/IVT/AutoTerm)
Har du möjlighet att lägga 350-400 meter jordvärme, så är det billigast och effektivast. (om du inte har möjlighet att lägga slangen i en sjö)

Nästa alternativ är att borra.

Tredje alternativet är en luft/vattenpump t.ex. största Daikin Alhterma som fungerar bra med låg framledningstemperatur.

I alla alternativ föreslår jag en separat beredare.
Vad är installationskostnad ungefär för de tre olika?

Driftkostnad?
 
Runt hundringen, förutom borralternativet som du får betala 30-40 extra för.
 
Enligt energimyndigheten/konsumentverket är det Thermia Atria Optimum som för närvarande är det bästa alternativetet, dvs störst besparning. Jag gick helt på deras linje och införskaffade denna - 109kkr inkl installation och avveckling av gammal panna + oljetank. Kan å andra sidan inte bekräfta dugligheten eftersom jag helt saknar erfarenhet av de andra alternativen.
 
tintin4fun skrev:
Enligt energimyndigheten/konsumentverket är det Thermia Atria Optimum som för närvarande är det bästa alternativetet, dvs störst besparning. Jag gick helt på deras linje och införskaffade denna - 109kkr inkl installation och avveckling av gammal panna + oljetank. Kan å andra sidan inte bekräfta dugligheten eftersom jag helt saknar erfarenhet av de andra alternativen.
Bästa alternativet?

Varför inte nämna vilka pumpar som de jämförde med.

Har du någon länk, eller något som stöder ditt påstående.

Råd & Rön påstår att Thermia TWS ger mest varmvatten, men synar man deras test.....så visar det sig att det är en (enligt mig) stor bluff.
 
[qoute]Råd & Rön påstår att Thermia TWS ger mest varmvatten, men synar man deras test.....så visar det sig att det är en (enligt mig) stor bluff. [/quote] OK, huruvida råd & rön bluffar i sina tester kan jag varken dementera eller bekräfta, det får helt enkelt stå för dig. Avseende testet i övrigt så anser jag att myndigheter saknar vinstintresse i frågan och borde av det skälet vara väldigt objektiva och därför, anser jag, ha en hög trovärdighet.

När det gäller länken så tycks du ju redan ha hittat den eftersom du varit inne på sidan och läst resultaten. För er andra: http://www.radron.se/upload/tabeller/2006/02/060217_02_varmepumpar.pdf

Självklart kan det vara så att i ett specifikt fall när man utrett omständigheterna kring den specifika installationen, att man kommer fram till en annan lösning än testvinnaren. Bara för att någon maskin anses vara bättre än en annan så behöver det ju inte alltid vara så och kriterierna kan vara annorlunda. Man måste ju naturligtvis utreda förhållandena i varje enskilt fall.

Ledsen om jag gjorde dig upprörd genom att hänvisa till detta test.
 
Men hördu, tintin4fun, nu förstår jag inte riktigt vad du pratar om...
Du säger att du valde Thermia Atria (som är en luft/vatten-vp) för att den gav störst besparing enligt test.
Sedan motiverar du det med en länk till ett test där Atrian inte är med, eftersom det handlar om bergvärmepumpar (som f ö alla ger större besparing än Atrian).
Och kollar man det du antagligen skulle ha länkat till, nämligen testet av luft/vatten-pumpar, så har de hittills bara testat två stycken, varav ingen av de inverterstyrda pumpar som har kommit ut på marknaden efter Atrian.
Menar du på allvar att du valde VP bara på grundval av det?
 
Farzan ---> Svar Nej, om du läser sista meningen i mitt inlägg så står det: "Man måste ju naturligtvis utreda förhållandena i varje enskilt fall." Underförstått är att det gäller även mitt fall. Men OK, jag skulle varit tydligare.
 
tintin4fun skrev:
OK, huruvida råd & rön bluffar i sina tester kan jag varken dementera eller bekräfta, det får helt enkelt stå för dig. Avseende testet i övrigt så anser jag att myndigheter saknar vinstintresse i frågan och borde av det skälet vara väldigt objektiva och därför, anser jag, ha en hög trovärdighet.

När det gäller länken så tycks du ju redan ha hittat den eftersom du varit inne på sidan och läst resultaten. För er andra: [länk]

Självklart kan det vara så att i ett specifikt fall när man utrett omständigheterna kring den specifika installationen, att man kommer fram till en annan lösning än testvinnaren. Bara för att någon maskin anses vara bättre än en annan så behöver det ju inte alltid vara så och kriterierna kan vara annorlunda. Man måste ju naturligtvis utreda förhållandena i varje enskilt fall.

Ledsen om jag gjorde dig upprörd genom att hänvisa till detta test.

Har du ingen länk till:

"Enligt energimyndigheten/konsumentverket är det Thermia Atria Optimum som för närvarande är det bästa alternativetet, dvs störst besparning"

??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.