Proppen på bilden har pajat, den gängade delen har gått av och godset runtom har gått sönder, så det går inte att få dit igen. Försöker hitta en ersättare, men lyckas inte. Diameter på själva proppen är c:a 40mm och stången är c:a 5mm. Längd på stången c:a 50 mm(men den är ju justerbar). Provade med en propp från FMM där måtten stämmer någorlunda, men konstruktionen är annorlunda vid packningen så den slöt inte tätt.

Jag kan tyvärr inte hitta någon märkning på kranen, så jag har ingen aning om vad det är för märke. Den är säkert minst 20 år gammal.

Någon som har en aning var jag hittar en propp som passar? Eller någon alternativ lösning utan att behöva byta handfat?


Skadad propp med avbruten gängad stång och sönderbrutet material runtom, ca 40mm i diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Degerlunden Degerlunden skrev:
Ett alternativ kan vara att byta hela bottenventilen, kostar inte många kronor och kan behålla handfatet/blandare etc.
Funkar det med befintlig lyftarm så är det förstås en möjlig lösning!
 
Degerlunden Degerlunden skrev:
Kan detta vara ett alternativ? [länk]
Det kan det nog vara om jag inte hittar något som passar med nuvarande bottenventil (och lyftarm). Störande bara att ha en lyftarm som inte går att använda ...
 
B Bassrunner skrev:
Det kan det nog vara om jag inte hittar något som passar med nuvarande bottenventil (och lyftarm). Störande bara att ha en lyftarm som inte går att använda ...
Är lyftarmen en del av blandaren eller handfatet? Har du möjligtvis en bild?
 
Degerlunden Degerlunden skrev:
Är lyftarmen en del av blandaren eller handfatet? Har du möjligtvis en bild?
Tyvärr inte mitt handfat, så jag har inte tiilgång till det nu. Men lyftarmen är en del av blandaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.