F
Har den här garageporten med ganska ful brun färg på plåten som jag vill måla vit istället.


Vitmålad garageport med brunt nedersta panel, monterad på en röd yttervägg med en laddningsstation fäst på väggen till vänster om porten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Behöver jag rugga ytan innan? Vilken plåtfärg är lämplig? Hammerite finns ju överallt men jag är rädd att det kanske blir för blankt eller vad tror ni?
 
Vi målade vår bruna vikport för några år sedan och den är fortfarande fin. Slipade lite, tvättade noga med målartvätt och målade med vanlig oljefärg och det blev riktigt bra.
 
Claes Sörmland
Gjorde detsamma, målade med vanlig oljefärg för fasad. Fungerade bra.

(Täcka, tejpa och sen ett par burkar sprayfärg i svart eller mörkbrunt lär ju lösa det på snyggast sätt.)
 
F
Alright. Tänker mig att stora skillnaden med plåtfärg är att den kanske har tillsatser mot rost istället för mögel och liknande? Har gott om vit fasadfärg dock akryl, samma som fodret runt om är målat med .
 
Redigerat:
Som alltid är ju underarbetet viktigt men om du med akryl menar akrylatfärg skulle jag nog inte använda den. Vanlig oljefärg känns nog som ett säkrare kort.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Din akrylatfärg gå bra att måla med bara tvätta o slipa lätt med slipsvamp finns ingen anlednlng att använda oljefärg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.