Sitter och klurar på vårt blivande kök och har i nuläget hittat två olika förslag på lösningar.
I nuläget är jag helt fri att ändra då huset inte är rest ännu. Tanken är att få avlopp och el på rätt plats från början och dessutom ett bra och lättarbetat kök.
Efter en enklare marknadsanalys har vi kommit fram till att vi kommer att köpa ett IKEA-kök då pris och grad av utnyttjande (fritidshus) står i proportion till varandra.
ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utanför köket finns ett stort allrum/matsal och det kommer att vara öppet mellan dessa utrymmen. Sen finns ett önskemål/tanke att sätta in en liten vedspis i köket men det kan vara så att denna punkt stryks. En tanke är att ev flytta placeringen av kaminen och försöka bygga en skorsten för kamin och spis.

Förslag ett är ett kök i vinkel med en bardisk mellan kök och allrum.
köksvinkel text.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nummer två bygger på en lösning med en "köksö", eller snarare halvö.
köksö text.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Synpunkter mottages tacksamt!
Så vad sägs? Styrkor, svagheter? Något jag har missat?
 
Skulle definitivt kört på alternativ 2 med halvön och eventuellt satt en altandörr där det nedre fönstret sitter om den delen vätter mot uteplats. Hörnskåp är helt värdelösa och med alternativ 2 blir de för många sådana irriterande lösningar.
 
Jag vill ha vatten och spis bredvid varandra samt nån yta däremellan och bredvid.
Förstår att det inte går att lösa alltid :)

Möjligt jag inte förstår ritningen riktigt men på tvåan hade jag satt hällen på diskmaskinen.
Och ändå inte varit riktigt nöjd :p
 
Hemmakatten
Kaminen kan placeras vägg i vägg med vedspisen. Självklart , och ännu mera självklart att ha en vedspis till hjälp för värme i ett fritidshus. Dessutom en oersättlig trivselfaktor.
 
Tackar för synpunkterna!
Det är ju riktigt svårt att åskådliggöra hur det är tänkt men framför allt hur man har tänkt och vilka alternativ man har förkastat.

anthill skrev:
Skulle definitivt kört på alternativ 2 med halvön och eventuellt satt en altandörr där det nedre fönstret sitter om den delen vätter mot uteplats. Hörnskåp är helt värdelösa och med alternativ 2 blir de för många sådana irriterande lösningar.
Tackar!
Altandörr går inte utan det blir fönster. Kan hålla med dig om att hörnskåp är "sådär"...när du säger att det blir för många såna lösningar i alt 2 så tycker jag att det är rätt så lyckat att ha bantat ner dessa med 50% mot alt 1.

Blindnit skrev:
Jag vill ha vatten och spis bredvid varandra samt nån yta däremellan och bredvid.
Förstår att det inte går att lösa alltid [bild]

Möjligt jag inte förstår ritningen riktigt men på tvåan hade jag satt hällen på diskmaskinen.
Och ändå inte varit riktigt nöjd [bild]
Visst går det att lösa med vatten och spis i köksön men vi har ännu inte funnit något avgörande argument för detta utifrån hur vi använder köket i vårt hus idag...tar gärna emot dessa (y)
Hällen/spisen vill vi ha ut mot allrummet då jag tycker det är så förbaskat tråkigt att alltid stå med ryggen mot där folk är och det händer saker när jag lagar mat.

Hemmakatten skrev:
Kaminen kan placeras vägg i vägg med vedspisen. Självklart , och ännu mera självklart att ha en vedspis till hjälp för värme i ett fritidshus. Dessutom en oersättlig trivselfaktor.
Varmt och skönt, just därför!
Har dock inte kommit på någon bra rygg/rygg lösning med vedspis och kamin då det inte är någon vägg mellan kök och allrum och sen finns det en takås som ställer till det...
 
Ta en allvarlig funderare på om idén med hällen snett i hörnet verkligen är bra. Det är utmärkt om man vet säkert att det alltid bara är en person som lagar mat, men om det händer att amn är två så är hörnspis det värsta man kan ha, även om det bara är en häll utan ugn under. Sedan tycker jag inte att man ska vara låst vid att ha vedspisen och hällen bredvid varandra, särskilt inte utan ytterligare avställningsytor, man vill alltid ha en hyfsad avställningsyta på varje sida om en spis, vilket i båda dina förslag gör spisarna till varandras avställningsytor.

Har inte riktigt fått klart för mig om det är ett sommarhus eller året-runt-hus? Om det är ett sommarhus så fundera på att bara ha en liten vattenho inne för matlagning och en rejäl diskbänk ute under tak, samt altandörr i köket istället för den stora diskbänken. Utediskbänken kan där ansluta till en tillredningsbänk som i sin tur ansluter till altan med grill, något som varje sommarstuga självklart är utrustad med.
 
Redigerat:
Anna_H skrev:
Ta en allvarlig funderare på om idén med hällen snett i hörnet verkligen är bra. Det är utmärkt om man vet säkert att det alltid bara är en person som lagar mat, men om det händer att amn är två så är hörnspis det värsta man kan ha, även om det bara är en häll utan ugn under. Sedan tycker jag inte att man ska vara låst vid att ha vedspisen och hällen bredvid varandra, särskilt inte utan ytterligare avställningsytor, man vill alltid ha en hyfsad avställningsyta på varje sida om en spis, vilket i båda dina förslag gör spisarna till varandras avställningsytor.

Har inte riktigt fått klart för mig om det är ett sommarhus eller året-runt-hus? Om det är ett sommarhus så fundera på att bara ha en liten vattenho inne för matlagning och en rejäl diskbänk ute under tak, samt altandörr i köket istället för den stora diskbänken. Utediskbänken kan där ansluta till en tillredningsbänk som i sin tur ansluter till altan med grill, något som varje sommarstuga självklart är utrustad med.
Tack Anna_H för synpunkter!
Huset är ett hus för permanentboende och den stora diskbänken inne kommer att fylla sin funktion. Faktum är att vi föredrar lösningen med köksö men ville ha ett alternativ att jämföra med och synpunkten om två personer och vinkelspis är riktigt bra!
Vi är verkligen inte låsta vid att ha hällen och vedspisen bredvid varandra däremot strävar vi efter att få kaminen och vedspisen nära varandra för att få till en skorstensstock. Sen är vi medvetna om hur värdefulla avställnings/arbetsytor är.
 
Robert 75 skrev:
Hällen/spisen vill vi ha ut mot allrummet då jag tycker det är så förbaskat tråkigt att alltid stå med ryggen mot där folk är och det händer saker när jag lagar mat.
Jag förstår poängen med kontakt mellan kök och allrum, och att den som lagar mat vill ha kontakt med dom andra i hushållet. Men fundera på vilka moment i matlagningen som tar mest tid, och vilka som behöver mer eller mindre tillsyn. Vanligtvis är det själva tillredningen som tar längst tid, dvs, skölja, rensa, skala, hacka, skära, lägga upp, osv. Momentet vid spisen är vanligtvis inte alls lika tids- och personalkrävande. Dessutom behöver en kastrull på spisen inte alls lika mycket tillsyn.

Poängen är att om kontakten med familjen är det viktiga vid matlagningen, så är det mer optimalt att lägga tillredningsytorna på köksön/bardisken, och flytta spisen till ett annat läge. Framförallt brukar det bli ganska fettigt/flottigt i närheten av spisen, och oändligt med matrester i närheten. Det är kanske inte lika roligt att hålla kocken sällskap när han friterar potatis som när han skalar morötter. Dessutom brukar beredningen vara betydligt mer upplagt för samtal, då man ju faktiskt kan ta en paus i potatisskalandet för att förklara en viss poäng eller gestikulera fram slutet på en rolig historia.

Dock är det ett pluspoäng med diskbänken mot fönstret. Diskning är ett ganska långtråkigt jobb som dessutom tar en del tid och man måste befinna sig på samma plats. Det är betydligt roligare att diska om man har en fin utsikt att titta mot än att behöva stirra in i väggen.

En annan sak att ta hänsyn till i så trånga utrymmen är behovet att behöva gå runt den tekniska utrustningen. Det kanske är bättre att ha diskmaskinen stående så att man kan nå innehållet från båda sidor när luckan är nedfälld, hellre än att diskmaskinen står i ett hörn och man bara kommer åt från ena sidan?
 
Håller med Ingvar H här: ett mycket stort användningsområde för en "kökshalvö" elelr bardisk som det väl ofta kalas är ju att ställa upp en buffé på, eller om matlagning pågär när gästerna kommer så står drinken och drinktilltugget där. Spisen får gärna vara nära denna bänk/ö dock, så att amn tex när julbord dukas upp har det småvarma i direkt anslutning
 
Anna och Ingvar har slagit huvudet på spiken. Varför sätta en ful fläkt och spis på den yta som utgör sambandet mellan kök och allrum? Oestetiskt och ohygienskt i min mening. En fläkt fungerar superbra mot yttervägg så du kan få kort dragning av ventilationen. Däremot håller jag inte med om att en spishäll i ett hörn bara blir för en person. Vi har vår spishäll i hörn mot yttervägg och jag upplever det inte trångt. Då har vi iofs en extrabred häll - 70 cm.

Vi har en bardisk mot matplatsen med 200*100 cm bänkyta och en liten extraho.Jag är så glad att den ytan är ren och vi har massor av plats för grönsaksberedning och pizzabak med hela familjen.
 
Riktigt kul och intressant att läsa alla synpunkter och kommentarer.
Vi har väl kommit fram till att det här med kök är väldigt personligt...även om det finns grundregler.

Vi har fastnat för att ha en köksö med en hel bänk för att ge plats åt bak och lite uppdukning. Sen föll vi även för att fläkten faktiskt skulle framstå som en rumsdelare vilket vi inte vill ha. Från början var vi tveksamma till att ha spishällen på köksön med tanke på allt stänk från stekning etc och denna farhåga har stärkts!

Givetvis har allt funderande och läsande resulterat i ytterligare ett förslag... shocked.gif
Vi har identifierat vissa "brister" i förslaget men har tyvärr inte hittat något bättre alternativ.
Det ena är att DM sitter mellan spis och diskho. Det andra är att diskho sitter i en hörna och vi är lite osäkra på hur det kommer att störa arbetet vid diskhon...?

Alla tre bilder är från samma förslag men från olika vinklar och program.
 
  • kök3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök3_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksö2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har diskhon i hörnet så och jag ser inte det som ett problem. Vårt problem är istället att vi har diskmaskinen i samma hörn, vilket gör att man inte når skåpen i hörnet när man plockar ur och inte soppåsen när man plcokar i (för att slänga matrester), men det är enda stället att ha den i vårt kök om man inte byter skåpstommarna.
 
Anna_H skrev:
Vi har diskhon i hörnet så och jag ser inte det som ett problem.
Tack Anna_H! Du bekräftar våra första empiriska tester med diskhon i hörnet!
 
Hemmakatten
Vi har ett helt annorlunda kök och planlösning än vad ni har. Men vi har exakt likadan rad med diskho, diskmaskin och spishäll. Det fungerar mycket bra. Inga som helst problem med att diskmaskinen är mittemellan ho och häll. Tvärtom om mycket bra att ha diskmaskinen till höger om diskhon och nära att stoppa in avskjölda pottor. Är man högerhänt vill man stå till vänster om diskmaskinen och plocka i och ur. Det finns en del som menar att man kommer att stöta i diskmaskinen när man passerar, men det är en gammal och fel ovana att ha diskmaskinen på glänt. Med dagens diskmaskiner skall luckan vara stängd under torkningen.

Tycker det var jättesnyggt med halvön som fortsätter runt hörnet. Och håller helt med Ingvar H om det opraktiska att ha spishäll på köksön. Själva hasr vi en fristående köksö,100x240cm. det är vid den man mest står och förbereder maten, bakar,använder som buffébord mm. Vår ö är så pass stor att vi valt att ha en diskho i den och att ha en sopkorg överst i en utdragbar låda, vilket är guld värt. bara att raka ner skräpet i sopkorgen.

Ert sista förslag på planlösning är absolut det bästa.
 
Hemmakatten skrev:
Med dagens diskmaskiner skall luckan vara stängd under torkningen.
Må så vara men jag har tyvärr ännu inte använt en diskmaskin där disken faktiskt är helt torr när diskmaskinen är klar med sin torkning. Jag tycker det brukar behövas någon timme på glänt innan det är torrt nog för att ställa in disken i skåpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.