Jag är i planeringsstadiet av en större utbyggnad och vi har bestämmt oss för att
värma upp kåken med pellets. Då är frågan vilken panna man ska välja, rent spontant så skulle jag vilja ha en med integrerad brännare och varmvattenberedare ( jag vill slippa ha en acctank...helst). För/nackdelar? Det är ju bra om man slipper sota ur den stup i kvarten också.

Martin
 
Äpplerum skrev:
Jag är i planeringsstadiet av en större utbyggnad och vi har bestämmt oss för att
värma upp kåken med pellets. Då är frågan vilken panna man ska välja, rent spontant så skulle jag vilja ha en med integrerad brännare och varmvattenberedare ( jag vill slippa ha en acctank...helst). För/nackdelar? Det är ju bra om man slipper sota ur den stup i kvarten också.
Har inga tips på pannor, men acctank kan du glömma hursomhelst om du skall köra enbart på pellets. Du kommer inte att tjäna in den eftersom mycket av det du tjänar på längre gångtider går bort i isolationsförluster. Det finns tester hos ÄFAB på detta.

Beroende på vad du vill betala så finns det olika pannor och brännare som kräver olika mycket arbete.
 
Kolla in ctc ecoflex.

Den är klar för styrning av VP oxå samt att den ligger bra till i pris..
 
Thermia Biomatic 20+ verkar rätt vettig, tycker jag.
Har du kollat på Pelletsforumet?

PELLETS.INFO :: Index
 
Jesca_j skrev:
Thermia Biomatic 20+ verkar rätt vettig, tycker jag.
Har du kollat på Pelletsforumet?

PELLETS.INFO :: Index

Det är samma brännare i thermia o ctc men ctc är klar för styrning av VP (L/V el Jord/berg VP) samt att den standard har shuntstyrning med inne/utegivare vilket kostar ca 5000:- extra på thermian, Men visst Biomatic är en ruskígt fin panna (lite avis på kompisens som jag justerat in)
 
Vet du vad priserna på dessa två pannor ligger ungefär?
 
Jesca_j skrev:
Vet du vad priserna på dessa två pannor ligger ungefär?
Värmepannor tar 42300:- inkl moms o frakt för Ctc ecoflexen o handlarna i norr tar ca 52000:- för thermian men då ingår inte shuntstyrning utan kostar ca 4-5000:- extra..

En handlare i norrbotten sålde thermia biomatic 20+ för 39300:- t.o.m 20/2 -07 på drive men sen skulle det tydligen bli prishöjningar..
 
Får väl åter ta tillfället i akt och nämna Värmebaronen, som tillverkat vår panna JOKER (som också finns i en variant med inbyggd styrning - COMET) och pelletsbrännare VIKING BIO. Högt säkerhetstänkande i kombination med enkelhet. Prismässigt ligger lösningen i nivå med övriga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.