Hej!
Jag har köpt ett 124m2 hus med en gammal TMW-panna och planerar att plugga i en pelletsbrännare istället för oljebrännaren.
Nu verkar det finnas rätt många pelletsbrännare på marknaden så min fråga är:

Vilken pelletsbrännare ska man INTE köpa?

Har du en modell du vill varna för?

> Grisen i säcken -nej tack! >
 
Vad är det för sorts TMWpanna. Styr ju vilken brännare som kan vara lämplig.
De gamla rörbrännarna Pellx, KMP och Vikingbio ger i allmänhet för hög effekt för att passa i en gammal trång panna. Allt beror på huru pannan ser ut invändigt.
De flesta bra svenska brännarna har slutat tillverkas. Janfire NH är bra men kräver lite plats för det grova matningsröret.
En nykomling är Optiburn från Pelletsteknik. En vidareutveckling av de utmärkta brännarna från Bionordic. Kanske skulle bli mitt brännarval. Klarar också att elda på låg effekt i en gammal trång panna.
 
G Granström2 skrev:
Vad är det för sorts TMWpanna. Styr ju vilken brännare som kan vara lämplig.
De gamla rörbrännarna Pellx, KMP och Vikingbio ger i allmänhet för hög effekt för att passa i en gammal trång panna. Allt beror på huru pannan ser ut invändigt.
De flesta bra svenska brännarna har slutat tillverkas. Janfire NH är bra men kräver lite plats för det grova matningsröret.
En nykomling är Optiburn från Pelletsteknik. En vidareutveckling av de utmärkta brännarna från Bionordic. Kanske skulle bli mitt brännarval. Klarar också att elda på låg effekt i en gammal trång panna.
19 år gammal tråd, du kanske får svar :)
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.