Hej

Vad sätter jag för papp under isoleringen i ett garagetak, det är ett kallgarage (inte plast)?
Det är ett pulpettak med (uppifrån) Papp - underlagspapp - råspont - luftspalt - vindpapp - isolering - ?????? - gips.


Martin.
 
Du behöver ingen papp där.
 
Låter fint. Men vad är det för skillnad på en vägg och ett tak? Brukar man inte sätta en papp i ouppvärmde ytterväggar närmast isoleringen.
 
Jo, på yttersidan, som vindskydd. Men inte på insidan, vilket det gällde här om jag inte missförstått. På insidan monterar man i regel en diffusionsspärr, men inte i ouppvärmda utrymmen.
 
Stämmer att jag menar insidan. Är du helt 100 på att man inte brukar ha någon papp på insidan av isoleringen i ouppvärmda väggar (och tak). Vad jag har sett och läst så brukar man sätta en papp på insidan om det är ouppvärmt, men jag är ingen fackman.
 
Ja, jag är 99 i alla fall. I äldre konstruktioner satte man ibland en papp som ångbroms, men jag är tveksam till nyttan med den. Jag skulle skippa den utan tvekan. Å andra sidan kan den knappast göra någon skada heller om den är diffusionsöppen.
 
Mikael_L
Dregen skrev:
Stämmer att jag menar insidan. Är du helt 100 på att man inte brukar ha någon papp på insidan av isoleringen i ouppvärmda väggar (och tak). Vad jag har sett och läst så brukar man sätta en papp på insidan om det är ouppvärmt, men jag är ingen fackman.
En anledning till att ha papp där kan ju vara att spånisoleringen inte ska krypa fram mellan bräderna i väggarna, dvs inget problem idag då man inte har spån, men väl förr i tiden.

Jag tycker också du skippar pappen på insidan, såvitt jag förstår kan den inte göra någon speciell nytta. Däremot ska du se till att ha papp eller något annat vindtätt men fuktgenomsläppligt mot utsidan annars kommer det "blåsa rätt in" i garaget. Men det har du ju redan tänkt ser jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.