Hej
Vi har precis börjat drömma om ett nytt hus.
Det är så att vi har en tomt på 1950 kvm som nog är avstyckningsbar. Det hus vi bor i nu är för litet för oss och det känns som det skulle bli lika dyrt att bygga till soma att sälja huset och bygga nytt.
Vi tänkte då styck av tomten till ca 1000 kvm och bygga ett nutt hus på den andra tomten.
Hur går man tillväga vem pratar men med om avstyckning och vilket srts hus som man får bygga på tomten. Eftersom det spelar stor roll om vi överhuvudtaget vill stycka av så måste vi ju kunna byggga ett hus vi har råd med. Vi kan nog klara av ett hus inklusuve allt för ca 1,8-2 miljoner. Det måste mna väl få ett hyffsat hus för. Vi har börjat ta hem lite kataloger men vi måste ju veta vilket sorts hus vi får bygga innan vi kan ta hem offerter.
Jag tycker hjältevadshus och fiskarheden har fina hus, är det nån som har erfarenhet av dess firmor.
Lite svamligt kanske man jag hoppas nån förståd vad jag menade ;)
Rosie
 
Prata med kommunens stadsbyggnadskontor om vad detaljplanen föreskriver: om tomterna i området SKALL vara en viss minimistorlek, om byggnader skall placeras på visst sätt, hur stort och högt hus ni får bygga, m.m. samt möjlighet till kommunalt vatten och avlopp.

Avstyckning sköts av Lantmäteriet. Jag har fattat det som att man får ansöka om avstyckning men vet inte reglerna för när det tillåts eller ej. Det kostar några tiotusen kronor.
 
En av de viktigaste reglerna vid bildande av nya fastigheter är att både den nya och den ursprungliga fastigheten skall överensstämma med antingen kommunens detaljplan eller (om detaljplan saknas) kommunens plan i stort för platsen.

Börja därför med att vända Dig till kommunen och fråga. Får Du inget klart svar kan Du skriva till kommunens byggnadsnämnd och ansökan om ett kostnadsfritt förhandsbesked om deras inställning till fastighetsbildningen.

Först därefter vänder Du dig till Lantmäteriet, eftersom Lantmäteriet tar betalt alldeles oavsett om Du får avstycka eller inte.

Den absolut viktigast ingrediensen är att ha kommunen med sig. Har Du inte det spelar det ingen roll hur lämplig den blivande fastigheten än kommer att bli.

Eftersom Du redan har en fastighet har jag utgått ifrån att den nya uppfyller alla tekniska förutsättningar, bl. a. har väg, tillfredställande vatten och avlopp, kan bebyggas, blir lämpligt utformad m. m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.