Vårt gamla slagbort är torrt som attan och behöver oljas in. Vad ska man använda för typ av olja till ett över 100 år gammalt slagbord? Linolja eller?
 
Pröva flytande bivax innehåller bivax paraffinolja och en annan olja som jag inte kommer ihåg nu.
Anders
 
Det var precis vad jag använde. Blev hur bra som helst!
Tack för tipset!
 
Hej!
Jag har ett gustavianskt slagbord, som alltså är över 200 år och har varit ordentligt skyddat av färg fram till förmodligen 1970-talet, då det tyvärr avlutades (inte av mig!). Det hade blivit lite torrt av att stå vid ett fönster, så jag köpte rå linolja utan att tänka på skillnaden mot kokt dito. Strök på tills träet inte sörplade i sig mer (hade inte spätt ut första lagret), vilket tog några omgångar. Gned bort det överflödiga och ytan blev sidenlen och inte kladdig, samt lite varmare i tonen. Det torkade fort vad jag minns, men det kan ha berott på att träet verkligen var törstigt. Avlutning är inte bra.
Det är nu ett tag sedan och jag börjar tänka på en ny behandling. Bordet har stått längre in i rummet i en massa år och har inte använts som matbord, så det kanske inte behövs.
Min olja köpte jag på Biltema, kallpressad och utan tillsatser, apropå någon som frågat om Byggmax' kvalitet i en diskussionstråd om linolja.
Hälsningar från den trägna gördetsjälvaren
Ritva Nordin
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.