Jag har två projekt. Det ena är att jag skall bygga ut en befintlig altan. Det andra projektet är att jag skall anlita någon som sätter en altandörr där det idag sitter en luftvärmepump. Enligt en snickare som vi anlitade för ett halvår sedan är det bäst att bygga ut altanen, innan vi fixar altandörren. Så det tänkte jag sätta igång med nu.

Det bästa och snyggaste vore om den nya altanen har exakt samma höjdnivå som den befintliga altanen. Det jag är orolig för är bara att det på något sätt blir problem när dörren skall in. Så det jag undrar är om det är något särskilt jag behöver tänka på nu, för att det inte skall bli problem när vi sätter in altandörren.

Bifogar tre bilder. Altanen skall alltså vara ovanpå gruset. Altandörren skall vara där luftvärmepumpen sitter. De befintliga reglarna verkar sitta fast i någon slags sko (jag är ingen expert) som syns på en av bilderna. Tycker själv inte att det ser så proffsigt ut - men det verkar ju fungera. På andra sidan ligger reglarna på stenplattor. Funderar på att fortsätta bygga ut altanen på samma sätt som den befintliga altanen är gjord, såvida inte någon avråder från det här...

Tacksam för råd.
 
  • IMG_9904.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9903.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9900.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var har du nivån för golvet på insidan?
Mät mot t.ex. underkant fönstret och flytta samma mått till utsidan av väggen.
 
Smart. Och när jag har gjort det, vilket avstånd skall det då vara till altanen?
 
När du redan har en önskad nivå så hade jag ställt frågan åt andra hållet.
Om du jämför höjden på nuvarande altan och golvnivån inomhus, hur stor skillnad får du där?
Så får du bedöma om det funkar att kliva ner som det är, kanske behöver byggas ett extra trappsteg, eller blir en hopplös snubbelhöjd som du inte vill ha.
 
Tack!

Vad tycker ni om den befintliga konstruktionen där det sticker upp en liten bricka? Brickan hör till en sko som håller fast reglarna. Det syns på den första bilden.
 
Är det inte bara ett litet vinkeljärn? Det vanligaste sättet att fästa är att antingen sätta en bärlina eller skruva balkskor direkt i väggen om du har en regel på lämplig höjd under fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.