Brukar man sätta fönsterfoder i samma nivå som lockbrädorna, eller brukar man sätta dem ovanpå locken?
 
Jag har satt på samma "nivå" som locken...
 
Jag har satt dom utanpå locken.

Man gör helt enkelt som man själv vill/tycker är snyggt.
 
Man brukar på äldre hus ha fodren i nivå med lockläkten. På moderna hus med lockpanel gör man som man vill...
 
Jag är kluven! Jag vill ju inte att de ska "flyta in" för mycket i väggen, utan fodren ska synas. Det blir gul panel och vita foder... Jag tror jag kör utanpå lockpanelen
 
Ola78
Vill du så kan du sätta fodren på bottenbräda men en tjockare dimension, typ 28 mm om du har 22 mm lockpanel/läkt. Då sticker dom ut litegrann i allafall. Gör nån liten detalj också som särskiljer dom lite från den övriga panelen också.
 
Hmm ja det kan ju bli snyggare. Jag har 145 lockbrädor, tycker ni att det blir konstigt med 95 mm foder? Jag tycker det ser konstigt ut med för brett foder. På knutarna tänkte jag dock köra samma 145
 
  • Gilla
Noel17
  • Laddar…
Ola78
En tumregel man brukar säga är: ju bredare panel desto bredare foder, men det är ju en smaksak som sagt.
 
Skulle du köra 145-foder?
 
Jag har satt 145 lock, och har 120 foder och knutar. Tycker det blev kanon.
 
Hur gjorde du med fönsterfodret, i samma nivå som panelen eller utanpå? Har du någon bild? :)
 
Ola78
Jag har själv 170 panel med lockläkt och 145 foder på det, passar utmärkt. Dom som hade huset innan hade bara 95 foder och det så inte alls bra ut. Men som sagt det är ju en smaksak.
 
Undra om man kan säga att man ska ha aningen smalare foder än panelen? Jag funderar på att köra 120 mm foder till 145-panelen, och göra den "infällda" varianten
 
Ola78
Det kan du nog köra på, inte smalare i alla fall. På jobbet när vi har hus med lockläkt så är det 145 panel och 145 foder, men 120 ser nog inte så illa ut heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.