Vilken mossrivare rekommenderar ni för runt 1000lappen?
Med eller utan uppsamlare?
 
Utan uppsamlare. Går mycket snabbare att kratta efteråt jämfört med att hela tiden springa och byta full uppsamlare. Dessutom så fångar du upp annat skräp vid krattningen.
 
själv kör jag en Stiga RE300, fyller syftet, kostar 950:-
 
Att ha en mossrivare för att riva mossa är väl lite tveksamt däremot är det en utmärkt räfsa.
 
Hejsan,

Jag har läst många många artiklar, foruminlägg och böcker om hur man ska få den bästa gräsmattan. Har också pratat med flera som är duktiga på området. Alla, utan undantag, säger samma sak. Skrota mossrivaren, den förstör mer än vad den ger resultat. Se till att ge gräsmattan rätt förutsättningar istället och arbeta bort mossan genom att låta gräset ta över.
Mossrivaren är jobbig att arbeta med, det dammar, och tar lång tid.
Ett par månader efter arbetet är klart så är mossan tillbaka igen, och ytterliggare en tid efter det har mossan spritt sig mer än innan rivningen? Varför? Jo, rivaren delar ju snällt upp mossans rötter, och vilket ger den bra förutsättningar att "grena" sig, ger den växtplats i form av barmark (och mossan breder ut sig snabbare än gräset) samt att rivaren slungat ut mossan över hela gräsmattan och spritt dess sporer till ställen mossan inte fanns på innan.

Nu var inte detta din fråga, och jag förstår om du inte tror på mig men min rekomendation är:
Lägg pengarna gödning istället
Kolla på denna sidan
http://www.olleberg.nu/
Klicka på de olika gräsprogrammen.

Sedan när mycket av mossan är borta så kan man skaffa en vertikalskärare. Men även denna kan förrvärra situationen i en gräsmatta med mycket mossa. (Den river också upp mossa)

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.