Hej.

Jag har satt in nytt Ikeakök här i dagarna och har nu kommit till anslutningen av vatten.

Då rören under diskbänken saknar avstängning tänkte jag sätta detta för att vara på den säkra sidan

Dock blir jag inte riktigt klok på vilken jag ska ha.

Rören är vanliga 12mm kopparrör och anslutningen till blandaren är 3/8 (R10)

Jag misstänker att det ingår klämring/hylsa när man köper själva ventilen på valfritt byggvaruhus.

Behöver man använda gängtejp eller blir det tätt ändå?

http://www.bauhaus.se/minikulventil-rak-12x10mm.html

Kan detta vara rätt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anntor
  • Laddar…
Eller så köper man en avstängningsventil som är 12-R10UTV inte INV. Men svårt att säga då vi inte vet vad blandaren har för anslutningar. Är det slangar med mutter? Är det slangar med slät ända? Är det kopparrör? Är det blandare med diskmaskinsavstängning? Alltså kanske 3 slangar?

Man vill ju om det finns utrymme sätta två avstängningsventiler och direkt ansluta till blandaren. Men om man BARA vill klippa vattnet vid ventilerna då tycker jag man sätter en Rak 12:a. Alltså en liten kulventil med klämringskoppling på båda sidorna. 12 på varje sida. Då kan du senare dra 12 rör och sätta av två st 12-10 raka kopplingar med klämring.
 
  • Gilla
kräftkurt
  • Laddar…
Sedan sätter man in proppar på andra ändan tills dess att det är dags att ansluta. Jag har blivit duschad för många gånger då man kommit åt ett vred. Hände mig två gånger på 30 minuter samma vred, efter det pluggar jag alltid. Så jävla förbannad vart jag.
 
Den kulventilen trådskaparen länkar funkar perfekt för flex slang med lekande 3/8 mutter eller om det är 10mm slätända. Vill man att det inte skall hända en olycka så proppa med en huv R10 eller plugg 10mm som ersätter klämmringen som skrevs tidigare. Innan du handlar ventilerna så kolla om rören räcker till för att ansluta blandaren och om du missar ev plugg eller huv så kan man skruva av vreden så inga klåfingria pillar om man har sådana i familjen. Ingen gängtape behövs för kopplingen utan den dras till det stumnar till ordentligt, hur hårt är svårt att säga eftersom man själv har inbyggda momentnycklar i armarna. Viktigt att du för röret in till botten av kopplingen innan du börjar dra.

mvh
 
Problemet med att skruva av vreden är att de lätt försvinner :). När du pluggar en koppling brukar man ta en stripe och stripa klämringen runt röret. Sedan vid inkoppling är det då bara att plocka upp den och stoppa in den igen.

Alltid lätt att de små sakerna försvinner... Sedan rekommenderar jag varmt att stoppa en handduk eller någonting för alla eventuella hål då man lätt kan tappa en klämring :).
 
Det låter ju alldeles förträffligt, det är ju flexslang med 3/8, lekande vet inte riktigt vad det innebär.

Ingen risk dock att nån kommer pilla på vreden då det bara är jag och min sambo som bor här.

Hur fungerar klämringen, sitter den åt runt röret eller?

Längden på slangarna från blandaren är heller inget problem. Koppling för diskmaskin är det också på blandaren, men det är väl knappast relevant i sammanhanget.
 
J_K skrev:
lekande vet inte riktigt vad det innebär.
En "lös" mutter så det går att snurra den utan att röret röret man skruvar fast snurrar med.

J_K skrev:
Hur fungerar klämringen, sitter den åt runt röret eller?
Den kläms ihop när man drar åt och tätar genom att skära in i röret. Normalt sett sitter den därefter fast i röret, så det går inte att flytta den efteråt.
 
Sedan ska man smörja den avfasade ytan på kopplingen som klämringen deformeras mot med locher pasta. Smörj även på klämringen och lite på gängan.
 
mulpac skrev:
En "lös" mutter så det går att snurra den utan att röret röret man skruvar fast snurrar med.



Den kläms ihop när man drar åt och tätar genom att skära in i röret. Normalt sett sitter den därefter fast i röret, så det går inte att flytta den efteråt.

Men hur blir det med den gamla kopplingen som sitter där i nuläget, jag antar att det är klämring där också.

Betyder detta att man måste kapa lite av röret för att få en oskadad yta att sätta nya klämringen emot?
 
Skall det bli riktigt så ska den kapas bort, men är den av samma märke så går det fint, man skall helst inte(får inte enligt"säker vatten") blanda fabrikat av kopplingar men det sker lika ofta som det kokas kaffe i sverige varje dag. Är röret mjukt(prisol eller nära ev. lödning, glödgning skall det användas stödhylsa, är man osäker så är det bättre att trycka i en stödhylsa än strunta i det.

mvh
 
Redigerat:
J_K skrev:
Men hur blir det med den gamla kopplingen som sitter där i nuläget, jag antar att det är klämring där också.

Betyder detta att man måste kapa lite av röret för att få en oskadad yta att sätta nya klämringen emot?
Måste du ta bort den då? Blir det inte något vettigt kvar om du skruvar bort anslutningsrören till gamla blandaren, där du sedan kan ansluta t.ex. en kulventil eller halvkoppling för nya blandarrören? Brukar vara bra att låta klämringskopplingen på röret sitta kvar eftersom röret annars blir kortare varje gång man byter blandare. :)
 
mulpac skrev:
Måste du ta bort den då? Blir det inte något vettigt kvar om du skruvar bort anslutningsrören till gamla blandaren, där du sedan kan ansluta t.ex. en kulventil eller halvkoppling för nya blandarrören? Brukar vara bra att låta klämringskopplingen på röret sitta kvar eftersom röret annars blir kortare varje gång man byter blandare. :)
Ni har övertygat mig, jag lämnar den gamla halvkopplingen på och köper denna.

http://www.bauhaus.se/minikulventil-rak-10xr15mm-inv.html

Då är det ju bara att dra på den på halvkopplingen å sen blandaren på kulventilen, dumt att krångla till det mer än nödvändigt, visst det bygger några cm mer på höjden, men det är ju flexslang ändåså.

Tack för all hjälp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.