Hej!
Kollar på att bygga en stuga för för mig själv och vill veta om nån har nått bra mått i kvm för en person?
tack på förhand
 
Hur långt är ett snöre?

Med det sagt, du får nog ha lite mera bakgrund/krav för att frågan ska gå att svara på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du kan ju utgå ifrån hur du ska värma det. Antingen blir det olidligt varmt eller lite för kallt/dyr uppvärmning.
 
Allt är ju olika, som när jag byggde hus, 145 kvadrat för 3 personer, grannen tyckte 700 kvadrat var lagom för 4 personer.

Vad ska stugan användas till och vad är budget satt till?
 
Min stuga är på 17kvm, det räcker för en person. Då är det öppen planlösning med bord och kamin i ena änden, kokvrå på mitten och säng och hall i andra änden. Inget badrum. Sedan en liten altan på utsidan med tak över så man kan vara ute mycket under sommarhalvåret. Den fick den storleken för att det fanns en gammal torpgrund här från tidigare som jag byggde på, skulle jag välja helt fritt blev det nog snarare 25kvm.
 
Ja en toalett och en dusch rum och sedan ett allrum där jag sover och lagar mat i är nått som jag skulle kunna klara av med en spis som värmer detta hus.
Jag har kollat på allt från 15 kvm till 50 kvm. Men tycker 50 kvm är nog för stort för mig om jag ska ha det året om och hålla nere kostnaderna på el och värme.
 
Mikael_L
ca 3 kvm kan funka.
Ett par exempel.
06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


15949-chaque-capsule-equipee-televiseur-miniature.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men 400kvm är ju också trevligt, så man rymmer sina hobbies.
 
Mikael_L
Men bildgoogla på sökord "attefallshus ritning"
Så får du mycket inspiration över vad som går att åstadkomma på 25m2.
T.ex.
friggebod_ritning_25-kvm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



edit:
Torgny Rönnqvist skrev:
... nog för stort för mig om jag ska ha det året om och hålla nere kostnaderna på el och värme.
Är just driftskostnaden prioriterat så får du i alla planlösningar du ser tänka dig något tjockare ytterväggar och i så fall mindre innermått ifall att byggytan inte ska ökas.
Tänk även på att stora fönsterpartier kostar sitt i uppvärmning, dra ner lite på fönsterytorna om låg uppvärmningskostnad är prio.
 
Redigerat:
20-25 m2 skulle jag tro om man ska kunna bo och tvätta både sig själv och kläder utan att bli galen...
 
Kanske då 30 kvm för att isolera väggar och tack och även ha lite plats.
låter det mera vettig?
 
Mikael_L
Torgny Rönnqvist skrev:
Kanske då 30 kvm för att isolera väggar och tack och även ha lite plats.
låter det mera vettig?
Men vi har ju redan berättat att det kan inte någon annan bestämma, det är ju dina behov och ditt bruk som avgör. :)

Kika ordentligt på någon/några av de bästa små planlösningar du hittar via t.ex. mitt tips.

kolla vad det är för mått på rum, på kökets längd osv, leta reda på liknande rum, badrum, kök osv i verkligheten och fundera utifrån den känsla du får IRL om det kan fungera.

Det finns många fällor att fastna i, att t.ex. helt glömma bort vilka arbetsytor man vill ha (/behöver) i köket för den slags matlagning man gillar att ägna sig åt.
Själv skulle jag t.ex. krympa badrum och sovrum maximalt, och hellre lägga lite mer yta på köksdelen, och allmänna ytor.
 
Jag tänkte mest sova i köket och ha bara ett badrum typ.
 
Mikael_L
Lite mer om dina krav och behov skulle underlätta, men jag tror samtidigt att det är alltför svårt att få fram i skriven form, allt beror ju inte på typ mätbara parametrar, utan det är ju en hel del personlighet med i ekvationen.
En del tycker det är OK med små utrymmen, andra känner sig instängda. En del är fördjävligt duktiga på att inte samla på sig grejer samt sprida dom omkring sig totalt, dvs motsatsen mot mig. :surprised:
En del uppskattar rymligt sovrum, andra rymligt kök.

Jag tror det är bra om du funderar runt lite över dina egna behov och sen t.ex. diskuterar runt en föreslagen planlösning eller vissa detaljlösningar. Då kommer det nog fram nya tankar och idéer.

Vad är det som styr totalarean?
Är det fritt för dig att bygga valfri storlek, och bara t.ex. energikostnad och byggkostnad som håller tillbaka storleken?
Ska du bo där länge? Om du träffar en partner, skaffar barn osv osv, vad blir tankarna då?

Oavsett, så tror jag att allt under 20m2 ganska lätt blir alltför litet för de flesta människor, iaf om man verkligen tänker bo där. Och samtidigt tror jag att man åstadkomma oerhört mycket bostad för enpersonshushåll med 30m2, så jag gissar att något mellan 20 och 30m2 (boyta, dvs några m2 extra i byggyta) kan vara något att sikta på.

Har du inga "yttre" begränsningar på byggyta så tycker jag nog att du inte ska tok-dum-snåla på byggytan. Det är tråkigt ifall du när allt är färdigt direkt börjar ångra dig. Ev kan det byggas på något vis så det finns utbyggnadsmöjlighet, eller ett "oanvänt" ouppvärmt utrymme som t.ex. kan vara förråd, men som sen kan förändras till ytterligare ett rum om behov uppstår.


Alltså, jag tycker det är hyperspännande det här med små och extremt välplanerade och välutnyttjade bostäder.
Jag gnuggar också i kristallkulan och tror att vi kommer se en framtid där kompakta välplanerade boenden blir allt viktigare och allt vanligare. Energipriserna kommer nog aldrig att vända neråt, och attraktiva områden blir alltmer tätbebyggda.

Välkommen till forumet, för övrigt. :)
 
Mikael_L
Torgny Rönnqvist skrev:
Jag tänkte mest sova i köket och ha bara ett badrum typ.
Jag har cm 11,5m2 "boyta" i friggeboden. Där står det ett trinettkök, en 120cm säng, ett litet matbord som är ca 90x120 och utdragbart till ca 90x160, dvs upp till ca 6 personer kan trängas vid bordet om det riktigt kniper.
Allt i ett enda stort öppet rum (2,4x4,8 meter)
Sen är det ca 15 kvm altan utanför.

Jag sov och "bodde" en del i friggeboden under byggtiden, min pappa som hjälpte mig mycket sov också över emellanåt. Och ibland ytterligare någon kompis.
Hela min familj sov också där någon enstaka natt.

För detta bruk räckte dessa m2 bra. Lägg till 2-3 m2 för ett pyttigt badrum med en liten duschkabin, toa och handfat så är du hemma.

Men själv skulle jag aldrig kunnat bo så litet. Inte på någon längre sikt. Minst 10m2 till för att få lite vettig funktionalitet för de saker jag gör i livet förutom att äta, sova, skita och jobba behövs - för mig i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.