Jag behöver ljudisolera en vägg mot en toalett på övervåningen.

Jag är ute efter den typ av material som man använder radio/TV affärer när de gör rum som man kan gå in och lysna på musik.

Är det någon som vet vad finns för bra material till det ???
 
Äggkartonger fungerar rätt bra, men det är inget vidare vackert dock.

 
Sweli skrev:
Jag behöver ljudisolera en vägg mot en toalett på övervåningen.

Jag är ute efter den typ av material som man använder radio/TV affärer när de gör rum som man kan gå in och lysna på musik.

Är det någon som vet vad finns för bra material till det  ???
Hmmm, undrar om det är för att stänga inne ljud så att omgivningen får vara ifred eller stänga ute ljud så att man får "göra det ifred" ;D ;D

Jag vet att det finns åtminstone en "hobby"expert på ljud på forumet, han dyker nog snart upp till undsättning
 
Va, vem, jag? ;D

Det är lite skillnad på ett akustiskt väldämpat rum och en ljuddämpad vägg. Ska du dämpa badrumsväggen är väl det enklaste att skruva dit dubbla gipsskivor på båda sidor om väggen, det dämpar mer än råspont och gips. När väggarna ändå är öppna kan du trycka dit lite isolering, sten- eller glasull, men det ger inte så mycket ljudisolering. Å andra sidan kan man fylla väggarna med sand, men då får du kolla bärigheten i bjälklaget... När du ändå är igång kan du göra som man gjorde förr i tiden under parkettgolv: 5 cm sand.

I lyssningsrum kan man med fördel använda ca två decimeter sten- eller glasull närmast väggen, utanpå det hålad masonit (avståndet mellan hålen ska vara 25 mm) och slutligen akustikskivor. Det är profilerad skumplast av samma typ som finns i inspelningsstudior och utseendet påminner om äggkartonger, men akustikskivorna är oerhört mycket mer absorberande. De mäter 120 x 100 cm och är ca 6 cm tjocka i topparna.

Om du i stället för att dämpa ljudet behöver diffusera det så är ett billigt tips att ha mycket bokhyllor fulla med böcker i rummet. Vill du ha riktigt bra effekt så ser du till att böckerna ligger på lite olika djup, dvs du trycker in varannan bok olika mycket. Har du ingen städpedant hemma så fungerar det väldigt bra.
 
BoD skrev:
Va, vem, jag?  ;D
Japp, just du!
 
Tack allihopa för dom roliga kommentarer och speciellt Bod för den utförliga beskrivning.

Det blir dubbla gipsskivor.

Anledning till frågan var för att vi ska flytta toaletten för att få en större "hans" garderob och den hamnar precis vägg i vägg med vårt sovrum.

Inte så kul om man har en gäst som mitt i natten spolar toaletten, så meningen att isolera är för att stänga in ;D ;D
 
Å jag som var tvärsäker på att sambon inte vill höra på när du sjunger i duschen... ;D
 
Då ska du ha akustikskivor i badrummet! Gör underverk med alla skolade röster. :D
 
lajbanson skrev:
Å jag som var tvärsäker på att sambon inte vill höra på när du sjunger i duschen...  ;D
Det var ju den separata toaletten och inte duschen/badrummet jag pratar om ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.