Har en massa stubbar från en syrenhäck som jag vill ha bort.
Hur gör jag det enklast?
Dom är för många/har för djupa rötter för att gräva bort för hand, men en stubbfräs känns lite overkill.
Är det kanske enklast med en minigrävare?
Eftersom det ska bli gräsmatta där kan man ju isåfall även fixa till marken på en gång.
 
  • 2011-10-22 13.26.33.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gräva upp dom för hand.Hacka,spade spett .Du får bra motion på köpet -:) .Annars får du hyra en minigrävare.
Fredrik
 
Håller med om att det bästa är att gör det för hand, en slipad spade för att hugga igenom rötter hjälper mycket.
En minigrävare klarar inte att dra upp stubben, utan du du får precis som vid handgräving ta fram rötterna så de går att hugga av.
 
Klart du ska hyra dig en riktig stubbfräs.
 
Hyr en kompaktlastare o dra upp dom med kätting eller så är det spade, spett och tigersåg som gäller.

Är stubbarna för korta så är det bara det senare som gäller.
 
Elda upp skiten.
 
Spade och en gammal yxa så man inte behöver bry sig om man hugger i några stenar då och då. Brukar inte ta mer än 30-60 min per stubbe.
 
Tune skrev:
Spade och en gammal yxa så man inte behöver bry sig om man hugger i några stenar då och då. Brukar inte ta mer än 30-60 min per stubbe.
Jag tog bort 10-12 stubbar från vildvuxna plommonträd på det viset. Ett bra sätt att få agera ut aggressioner, och har man inga när man börjar så får man snart för det är så ruskigt tråkigt och jobbigt. :D
 
Hyr en minigrävare och ta bort precis allt, om inte precis alla rotrester är borta så kommer syrenhäcken upp igen. De utgallrade syrenstammar (kapade en bra bit ovanför roten) som vi la på en hög i somras har börjat skjuta nya skott, maken till livskraft får man leta efter!
 
Ja, Syren tar man inte bort bara med hacka och spade. Det kommer tillbaks garanterat.
 
Skotten som skjuter upp tar man efterhand med gräsklipparen. Denna sommar var första året som en syren som vi tog upp för 4 år sedan inte kom upp igen. Tålamod..........
 
Om du har möjlighet kan du ta bilen till hjälp.. Ett rep och en krok eller snara att fästa i rötterna. Så här kan det se ut:https://youtu.be/LXFft8MkTPU
 
harry73
Eller så väntar man fyra år och då är de borta ;)
 
  • Gilla
Lewi100
  • Laddar…
Blås rent runt rötterna med högtryckstvätten. Sedan kapar du antingen med tigersåg ( jag köpte en stor billig sak på Jula) eller med en yxa. Se till att du kan slipa yxan ofta.
 
Min erfarenhet är att en skarpslipad spade, gärna en lite tyngre, rak och oergonomisk, är mycket bättre än en yxa. Ha en vinkelslip med lamellrondell tillgänglig för att hålla spaden vass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.