Hej. Jag är går i tankarna att utöka maskinparken men vet inte riktigt vad jag har mest nytta av.

Behovet som skall täckas är snickerier: dvs jag vill kunna göra fönsterbågar, få fram spontat virke till golv/ panel. Gärna kunna få fram lite listverk. Är det en vertikalfräs eller någon hyvel jag ska satsa på?
jag har i parken redan rikt-/planhyvel, klyvsåg samt spånsug.
hjälp mig att utreda de olika maskknernas tillämpningsområde!

Tack på förhand.
 
Vertikalfräs låter som din nästa investering.
Ska du ta fram mycket spontant virke så bör du skaffa ett matarverk annars kommer dina spont att få alla möjliga tjocklekar. Man orkar inte hålla ned brädan 100% av tiden.

Protte
 
Ja jag var nog inne på att det var det jag ska ha. Då är frågan hur avanerad behöver den vara för att klara det jag skrev. Vad kan jag göra med säg en Logosol MF30 som jag inte kan med en begagnad Luna av enklare modell? Någon som har erfarenhet av DUAB-huset, jag är i regel misstänksam mot när produkters kvaliité håller så låga priser. En vertikalfräs, som ser liknande ut logosol/moreten MF30 kostar där kring 12 000 medans den hos logosol kostar kring 30 000.. det kan väl inte bara handla om märke?

Tillägg: ser att MF30 väger närmare 400kg medans den från duab ligger på 202kg. Ungefär lika stora motorer och dimensionerade för samma verktyg så man kan väl säga att de i produktarsenalen borde vara syftade till samma nisch hor vardera företag? Kan tänka mig att MF30 är byggd av lite rejälare stål då med tanke på vikten..
 
Redigerat:
En 400 kg vibrerar mindre.
Välter inte om det är en rejäl planka du ska sponta.

Gjutjärnsbord är trevligt, jag vet inte vad dina alternativ har. Plåtbord kan kanske vara svåra att få plana.

Protte, lycklig ägare till en gjutjärnare från 40 talet.
 
Någon som har erfarenhet av en MF30 och kan säga något om den? Eller Duabs för den delen.
 
Man kan tyvärr inte jämföra MF30 fräsen med någon annan typ av fräs överhuvudtaget. Då den har en spindel som kan vridas tro det är i 180 gr vilket gör den fräsen helt unik.

Tiltbar spindel är alltid trevligt. Men med dagens fina kuttrar med så många olika utbytbara skär så är det inte nödvändigt. Om inte så får man göra som man gjorde för innan tiltbar spindel fans.

Efter som du tänker fräsa många löpmeter golv och lister så är ett matarverk viktigare än tiltbar spindel.

Pär lycklig ägare till Ejcas fräs från 80 talet med tiltbar spindel som inte tillverkas längre.
 
Okej, men hur många alternativ öppnas av att MF30 kan förflytta hela motorpaketet och därmed bli en horisontell- och överfräs? Eller finns stål till att en ren vertikalfräs klarar profilera en variation av listverk, panel, golv och diverse snickerier såsom fönster och socklar mm? Prisskillnaden är ju rätt stor mellan Rojeken och MF30.
Fast det kanske är värt med alla möjligheter MF30 ger med tillbehör på sikt, jag är ju trots allt ung nu och vet inte var min snickarbana tar vägen framgent, en ordentligt investering i början kanske visar sig bäst på lite sikt.
Andrahandsvärdet torde väl vara rätt bra på MF30 om man får för sig att sälja...
 
Nu äger jag ingen MF30 själv (men någon byggahusare äger väll en)så det blir bara en avancerad gissning.
Än så länge i min snickar karriär har jag inte behövt något liknande. Och jag har försökt att tänka efter när det skulle behövas och så här på morgon kvisten kommer jag inte på något. Men det är väll som med allt anat att har man ett problem så löser man det utifrån sin kunskap om vad respektive maskin klarar av.

Horisontal fräsning har man lite nytta av. Men överfräsningen har jag fortfarande inte riktigt kommit på något.

Men det är en väldigt koll maskin och jag skulle nog vilja ha en. Men det är inte baserat på att min nuvarande är dålig utan man är nog lite nördig. Fast cnc står före på listan och då blir denna maskin onödig.

Pär
 
Jag har en MF30, men den är så nyinköpt att jag tyvärr inte kan ge dig några tips.
Men som skrivits ovan, matarverket är viktigast om du tänker fräsa list.
 
Hmm. Ja då kanske man skulle leta sig en begagnad äldre maskin då...
MF30 skapar dock ett visst habegär, haha, dom har lyckats med marknadsföringen.
Nåja, jag ska inte ta några beslut förrän framåt sommaren så. Blir väl att hålla utkik på blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.