Jag har idag ett två planshus med endast elvärmegolv som uppvärmning och har insett att det blir väldigt dyrt under de kalla månaderna. När huset köptes satt det en luft-luftvärmepump i trappen mellan de olika planen som tyvärr behövde kasseras då den var helt rökskadad. Nu tänkte jag köpa en ny men vet inte vilken jag skall välja, känns som att jag drunknar i information. Huset är från 1955 men är tilläggsisolerat på utsidan och varje våningsplan är ca 50 kvm. Tanken är att den skall sitta i den bruna tillbyggnaden och värma både lite nedåt och uppåt i trappen. Är det någon som har tips på en bra luftvärmepump?
 
  • Tvåplanshus med vit fasad, brunt tak och tillbyggnad, omgivet av grönt gräs och skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte köra med två innerdelar? En uppe och en nere.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Varför inte köra med två innerdelar? En uppe och en nere.
Mest för att det redan finns allt färdigt just på den platsen och sen skall jag ha två kaminer på övervåningen.
 
För innerdelarna måste väl vara i närheten av ytterdelen?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Varför inte köra med två innerdelar? En uppe och en nere.
Ja, precis, det finns flera märken som erbjuder lösningar för det och det blir garanterat mer effektivt och "bättre" värme i huset då du kan köra olika temperaturer upp/nere. Med en VP bara kommer du troligen att ha för varmt uppe och för kallt nere (eller betala onödigt mycket för att hålla värme nere).
De få tusenlappar det kostar extra att ha dubbla innedelar tjänar du igen på el rätt snabbt. Skönt att kanske kunna köra kyla uppe på sommaren också... :)
 
Och ett litet tips till, montera utedelen på en gjuten "pedistal" och inte på väggen!
Trots "vibrationsdämpare" burrar det rätt bra invändigt...
 
C Ceci_vdv skrev:
För innerdelarna måste väl vara i närheten av ytterdelen?
Nej, det finns inget krav på det, bara dra slang längre.
Jag har pump på markplan och innerdelar både uppe och nere.
 
Husets planlösning ser ut som på bilden. I det stora rummet där nere skall barnen ha sitt rum och jag har läst att det inte är så bra att sätta en pump i sovrummet. Då kanske jag kan sätta en i hallen som värmer mot deras rum och en i trappen som värmer uppåt och kanske lite mot sovrummet på mellanplanet, är det en bra idé?
 
  • Husritning som visar planlösning med dimensioner för entréplan och mellanvåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

De flesta, om inte rent av alla, brukar pendla luftflödet mellan nedåt och framåt. Sedan finns det också t ex sådana som är gjorda för att sitta typ under fönster, dvs låg placering precis som vanliga radiatorer. Den jag har blåser varmluft både från nederkant längs golvet och från ovankant snett uppåt.
Vilket märke du väljer, så länge som det är en märkespump från ngn av de välkända spelar inte så stor roll, då de nuförtiden har väldigt likartade egenskaper och alla är effektiva.
Det du behöver veta är hur stort värmebehov huset har, samt hur väl värmen från pumpen sprider sig i huset.
Idealt (för värmespridning via luften) är huset en enda stor hangar, men så brukar inte normala hus vara... Ju bättre värmen kan sprida sig desto större del av husets värmebehov kan täckas.
Väljer man en för liten pump så kan den inte ge så mkt värme/besparing som man önskar, och om pumpen är för stor så kan man inte utnyttja effekten och pumpen går inte optimalt och effektiviteten sjunker lite. Principiellt tycker jag att det är bättre att välja en ngt för stor pump än en för liten. Med dagens inverterteknik så klarar pumparna bättre att vara lite överdimensionerade. Orsaken till att man vill ligga lite i överkant är eftersom pumparna tappar effekt ju kallare det blir, dvs när man behöver mer effekt inte mindre. En större pump är då mer korrekt dimensionerad när det är kallt.
Helst bör pumpen dock ha en låg lägsta effekt, annars är risken att de slår på och av ofta vid låga värmebehov (under vår och höst, och även milda vintrar).

Om du har en öppen planlösning och god värmespridning så bör nog pumpens nominella effekt ligga någonstans i häraden 6-8 kW. Beror ju förstås också på var i landet du bor. Minsta effekt bör helst vara nedåt 0,5 kW, men under 1 kW är ok. Sedan vill troligtvis ha en pump som ger bra med värme även vid -15 - -20C. (Även dessa siffror lite beroende på var i landet du bor.) I större delen av Skåne så blir det ytterst sällan kallare än -20C, och normalt endast enstaka nätter nedåt -15C. Gissningsvis vill man i de norra delarna av landet ha en pump som ger hyfsat med värme även vid -25 - -30C.
COP och SCOP-talen är tämligen oväsentliga. De är glädjesiffror som anges för +7C när man nästan inte behöver ngn värme alls från pumpen, medan de ser helt annorlunda ut vid säg -15C när man faktiskt behöver allt som pumpen kan ge.

Se också upp med de nya EU-normsiffrorna. Många pumpar säljs med falsk marknadsföring genom att siffrorna som anges gäller för kontinentaleuropas klimat, vilket är helt irrelevant för Svenska förhållanden som är betydligt kallare.

Se om RISE (fd SP) eller konsumentverket eller ngn försäkringsbolag har gjort en seriös jämförelse av pumpar nyligen. Då får du ett hyfsat underlag att utgå ifrån.

Så;
1. Vad var effekten på den gamla pumpen?
2. Var i landet ligger huset?
3. Hur ser planlösningen ut?
4. Vilket värmebehov har huset, baserat på tidigare års förbrukningar och/eller en seriös energideklaration?

Edit: Oj, oj vad det har rasslat in svar medan jag suttit här i godan ro och knåpat på mitt svar...
 
Om endast en pump sitter i hallen/trappan/mellanplanet så kommer den aldrig att kunna ge ngt värmetillskott till vdgsrummet på entréplan.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om endast en pump sitter i hallen/trappan/mellanplanet så kommer den aldrig att kunna ge ngt värmetillskott till vdgsrummet på entréplan.
Oldboy Oldboy skrev:
De flesta, om inte rent av alla, brukar pendla luftflödet mellan nedåt och framåt. Sedan finns det också t ex sådana som är gjorda för att sitta typ under fönster, dvs låg placering precis som vanliga radiatorer. Den jag har blåser varmluft både från nederkant längs golvet och från ovankant snett uppåt.
Vilket märke du väljer, så länge som det är en märkespump från ngn av de välkända spelar inte så stor roll, då de nuförtiden har väldigt likartade egenskaper och alla är effektiva.
Det du behöver veta är hur stort värmebehov huset har, samt hur väl värmen från pumpen sprider sig i huset.
Idealt (för värmespridning via luften) är huset en enda stor hangar, men så brukar inte normala hus vara... Ju bättre värmen kan sprida sig desto större del av husets värmebehov kan täckas.
Väljer man en för liten pump så kan den inte ge så mkt värme/besparing som man önskar, och om pumpen är för stor så kan man inte utnyttja effekten och pumpen går inte optimalt och effektiviteten sjunker lite. Principiellt tycker jag att det är bättre att välja en ngt för stor pump än en för liten. Med dagens inverterteknik så klarar pumparna bättre att vara lite överdimensionerade. Orsaken till att man vill ligga lite i överkant är eftersom pumparna tappar effekt ju kallare det blir, dvs när man behöver mer effekt inte mindre. En större pump är då mer korrekt dimensionerad när det är kallt.
Helst bör pumpen dock ha en låg lägsta effekt, annars är risken att de slår på och av ofta vid låga värmebehov (under vår och höst, och även milda vintrar).

Om du har en öppen planlösning och god värmespridning så bör nog pumpens nominella effekt ligga någonstans i häraden 6-8 kW. Beror ju förstås också på var i landet du bor. Minsta effekt bör helst vara nedåt 0,5 kW, men under 1 kW är ok. Sedan vill troligtvis ha en pump som ger bra med värme även vid -15 - -20C. (Även dessa siffror lite beroende på var i landet du bor.) I större delen av Skåne så blir det ytterst sällan kallare än -20C, och normalt endast enstaka nätter nedåt -15C. Gissningsvis vill man i de norra delarna av landet ha en pump som ger hyfsat med värme även vid -25 - -30C.
COP och SCOP-talen är tämligen oväsentliga. De är glädjesiffror som anges för +7C när man nästan inte behöver ngn värme alls från pumpen, medan de ser helt annorlunda ut vid säg -15C när man faktiskt behöver allt som pumpen kan ge.

Se också upp med de nya EU-normsiffrorna. Många pumpar säljs med falsk marknadsföring genom att siffrorna som anges gäller för kontinentaleuropas klimat, vilket är helt irrelevant för Svenska förhållanden som är betydligt kallare.

Se om RISE (fd SP) eller konsumentverket eller ngn försäkringsbolag har gjort en seriös jämförelse av pumpar nyligen. Då får du ett hyfsat underlag att utgå ifrån.

Så;
1. Vad var effekten på den gamla pumpen?
2. Var i landet ligger huset?
3. Hur ser planlösningen ut?
4. Vilket värmebehov har huset, baserat på tidigare års förbrukningar och/eller en seriös energideklaration?

Edit: Oj, oj vad det har rasslat in svar medan jag suttit här i godan ro och knåpat på mitt svar...
jag vet inte effekten på den gamla men har två bilder på den. Huset ligger i Mölndal och planlösningen finns som ett eget inlägg nu. Jag har följande energideklaration från mäklaren.
 
  • Mitsubishi Electric luftkonditionering, Kirigamine modell, med i-see sensor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en inverter för luftvärmepump med knapparna POWER, CLEAN, PLASMA och REMOTE.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energideklaration för hus med specifikationer av energiförbrukning och värden för uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oldboy Oldboy skrev:
Om endast en pump sitter i hallen/trappan/mellanplanet så kommer den aldrig att kunna ge ngt värmetillskott till vdgsrummet på entréplan.
Om jag sätter en i hallen riktad in mot det rummet så kanske det är en bra idé? Det är nära till utedelen också.
 
A
Din befintliga pump hade jag nog valt att åtgärda för det är en fin pjäs.
Du skriver rökskadad? Hur alvarligt då?
Ska du byta så sätt dit en ny mitsubishi med modell ln hero 25 eller 35..
 
Den rökskadade pumpen du har är bra.
Finns tydligen en nyare variant av den som heter Hero, som på papperet verkar mkt bra.
Mitsubishi har också mindre problem/skador än många andra märken har jag för mig. Nu vet man ju iofs aldrig riktigt med det då pumparna modifieras vart och vartannat år och följdaktligen nya barnsjukdommar kan smyga sig in när som helst, men det känns ju ändå bättre med en tillverkare som har låg skadestatistik än en som inte har det...

Att placera en i hallen nere är ju betydligt bättre än i trapphuset, men allra bäst är nog att placera den just i vdgsr, (riktad ut mot hallen). I vårt hus är i vart fall dörröppningar klart begränsande, även om luften blåser rakt mot dem.

Bäst effekt av pumparna får du sannolikt om de sätts i vdgsr på resp vån, och blåser mot de andra utrymmena/dörrar.
 
Tvätta rent innedelens flänspaket med 1 del t-röd och 2 delar vatten med en blomspruta Låt dra, spruta på mer, upprepa några ggr, duscha rent med vatten. Använd inte klorin, det angriper både koppar och aluminium.
Virkon eller virkon-s (finns på granngården att köpa) kan du även använda. Effektivare än klorin men snäll mot metallerna och luktar betydligt mindre

Heron f.ö kan jag skriva under på att det är en bra maskin. Gediget byggd och nöjda kunder. Ingen som haft problem med sin maskin.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.