Funderar på luft/vatten värmepump. Någon som har tips på sådan?
Ni som installerat, vad har det kostat totalt?
 
Duttarmajster
Jag har dålig erfarenhet av Thermia, både vår luft/vatten-pump och deras support och återförsäljare.
Nibe tror jag är bra men jag gillar inte att man inte bara kan ställa in önskad temp i dispalyen utan ska krångla med opedagogiska menyer. Svärmor och bekanta har Nibe och är nöjda i övrigt.
När vår Thermia dör så kommer jag köpa IVT luft/vatten. Har en IVT luft/luft för AC och stödvärme som jag är mycket nöjd med.
 
Tack så jättemycket för svar. Ska titta på IVT.
 
Nibe och ivt har väl samma typ av inställningar, dvs värmekurva med förskjutning?
 
useless useless skrev:
Nibe och ivt har väl samma typ av inställningar, dvs värmekurva med förskjutning?
Det där säger mig ingenting tyvärr. Vill bara ha en som ger mig värme och inte är så dyr. Då är jag nöjd.
 
Det var svar på påståendet att ivt är mycket enklare att ställa in än nibe...

Ska ni installera själv eller köpa en färdig lösning?
 
Har ingen kunskap om det så får bli att de vi köper av installerar.
 
  • Gilla
Tobbla1988
  • Laddar…
Ok. Alla stora fabrikat som säljs i Sverige är bra. Det viktigaste är att få tag på en installatör som gör ett bra jobb och finns kvar den dagen det börjar krångla.

Ta in några offerter och lägg upp här så kommer du nog att få bra synpunkter.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Alla stora fabrikat som säljs i Sverige är bra. Det viktigaste är att få tag på en installatör som gör ett bra jobb och finns kvar den dagen det börjar krångla.

Ta in några offerter och lägg upp här så kommer du nog att få bra synpunkter.
Bra tips, tack. Krånglar dem mycket? Blev lite rädd när du skrev så haha
 
Duttarmajster
useless useless skrev:
Nibe och ivt har väl samma typ av inställningar, dvs värmekurva med förskjutning?
Ah det är möjligt att IVT luftvatten också kör kurvor, jag har ju faktiskt bara erfarenhet från deras luftluft.

Tycker inte ingenjörer/tekniker ska designa användargränsnitt för då blir det ofta onödigt komplicerat för en vanlig dödlig som bara vill höja eller sänka en grad..

Sen ska alla avancerade inställningar såklart också vara tillgängliga för dom som vill pilla på detaljerna..
 
Nibe har bra bra produkter men vad jag har förstått dålig service när nått går sönder.
 
Servicen får man från återförsäljare och installatör.
 
Jag vet att Vaillant har egen servicepersonal och det är de tydligen ensamma om.
 
Vi har Mitsubishi. Funkar fint, ett plus är att man inte behöver justera in värmekurvan. Bara ställa in önskad innertemperatur och den gör själv en virtuell kurva
 
Är det någon luft/vatten värmepump som INTE har en värmekurva på något sätt? Den finns en grundinställning från fabrik och installatören kan gå in och ändra om det behövs. Sen är det bara en fördel om det är enkelt att ändra den själv. Och det är hur enkelt att knappa sig fram i Nibe också för att justera den om det behövs )behövs troligen inte)

Personligen gillar jag att ställa värmekurvan så att jag kan få komfortvärme i badrumsgolven även om det inte är minusgrader ute.

Men köp ett stort välkänt märke från en leverantör som har bra rykte och finns kvar senare också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.