R
Jag funderar nu på att byta system för uppärmning av huset. Har idag oljepanna (och alltså ett vattenburet system med element).

Det jag funderar på är att byta till en värmepump luft/vatten, för att utnyttja befintligt system med element. Men valet är det svåra, att hitta ett bra märke till ett bra pris. Känner inte till så mycket om detta, men har läst om att Panasonics värmepumpar kan börja låta efter ett tag. Taskig motor, eller något sådant.

Vad skulle ni rekommendera för värmepump? Att den skulle börja väsnas känns inte alls roligt. Hur är CTC, Nibe, Bosch, Sanyo, etc...?

Tacksam för tips! :)
 
Jag har ingen erfarenhet i ärendet alls - Spenderat senast 3 dagarna och otaliga timmar för att få svar på mina funderingar. så jag förstår vilket dilemma du befinner dig i.
Jag kan tyvärr inte komma med svar.

Har idag elpatron och vattenburet i huset som jag faktiskt köpte i söndags.

Precis som du nämner är ljudnivån en viktig faktor då hus i regel står tätt och ett uteaggregat kan störa både dig själv och grannar.
Ljudnivåer är inte ofta angivet och i många fall är det helt enkelt undanhållit just på grund av att den är högljudd.
Efter mycket läsning har jag själv fastnat för NIBE och deras Split som fyller de behov jag kan tänkas att ha + lite till.
Som jag ser det så är den bra på följande punkter:
- Bra COP värden
- Klarar ned till -20
- Bra pris (hittat inne + utedel för 56000ink.moms ex.mont.)
- Inbyggd patron för support
- Inbyggd VVB (Den i kåken är från 1966)
- Relativt tyst (NIBE 2025 är tystare och man undviker att skriva hur mycket just SPLIT låter, hittade på ett annat forum siffran 56dB, men då fläkten är 2 stegs variable så låter den troligen mindre under normal belastning).
- Separat shunt inbyggd för text golvvärme
- Fjärrstyrning möjlig med extrapanel (Tillval)
- Liten uteenhet

Men frågorna är nästan lika många som svaren:
- Räcker en sådan liten VVB?
- Hur mycket låter den i verkligheten?
- Är mjukvaran så komplicerad som alla anger?
- Lönar det sig verkligenheten?
- Hur mycket intrimmning och justering behövs?
- Är det rätt system för just vårt hus?

Jag har fastnat för NIBE just för priset och det rykte som NIBE har, som vad jag hört är bra saker. Men å andra sidan så vet jag inget i ärendet.

Du kan ju alltid titta om det är en maskin för er? Finns en gigantisk tråd på luftvärmepumpforumet som detaljerat pratar och jämför just NIBE split maskinen i tre olika hushåll. Sitter på jobbdatorn så jag hittar tyvärr inte länken.

Jag lånar tråden lite och frågar generellt om ngn är nöjd med sin Split så detta definitivt en maskin för mig - Just med tanke på priset som lockar för en märkesprodukt.
 
Ett tips är att kika in på www.varmepumpsforum.com också, där häckar sveriges värmepumpselit.
Generellt kan man väl säga att ditt radiatorsystem och ventilation styr vilken uppvärmningskälla som är lämplig. En brinnande värmekälla kan vara en väsentlig del av ventilationssystemet, framförallt i äldre hus och det kan också vara avgörande för klimatet på vinden att skorstenen används. Ett radiatorsystem som är konstruerat för att värmas av en oljepanna eller annan värmekälla som producerar höga temperaturer ger dåliga förutsättningar för en bra effektivitet(COP) på en värmepump.

Stirra er inte blinda på COP-värdet, pumpens effekt vid låga utetemperaturer är minst lika viktig. Ofta faller effekten med fallande utetemperatur samtidigt som husets effektbehov ökar. Nettot måste då skjutas till från annan värmekälla (oftast elpatron), i de situationerna brukar inte elpriset vara särdeles attraktivt.

I och med ROT-avdraget anser jag att det är klokt att kika på mark eller bergvärme som alternativ även om investeringen är större, men besparingen är också större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.