Hej! Jag har idag en gammal olje panna (med elpatron) som jag ska byta bort.. Funderar på fjärrvärme eller luft vatten.. Vilket hade ni valt?
Om ni nu väljer luft vatten vilken ska man ha? Har varit hos några som säljer det här och dom rekommenderar
(dalkin altherma dag)
Eller
( Fujitsu split duo)
Kolla bilderna tack så mycket mvh Pontus
 
  • Teknisk specifikation av värmepumpar med jämförelse av modeller Fujitsu Split Duo och Dalkin Altherma High Power.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Broschyr med jämförelse av Daikin Altherma 3 luft-vattenvärmepumpar, inklusive tekniska specifikationer och energiklasser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aftonbladet eller Expressen? Hur stort hus har du? Vart i landet ligger det? Hur gammalt är det och vad har det för isoleringsstandard? Vilken framledningstemp behöver värmesystemet när det är som kallast ute?

Vad kostar fjärrvärmen att installera samt i fasta och rörliga avgifter?
 
Beror på var i landet du bor och hur kallt det brukar vara där och vad fjärrvärmen kostar. Bor man i Gävle eller söder därom sägs luftvattenvärmepumpar vara lika ekonomiska som bergvärme.
 
Fan fanns mycket jag glömnde skriva
Bor i Karlshamn (södra delen av Sverige)
Huset är från 1961. Huset är ca 78kvm boyta.
Yttligare ca 100 kvm bi yta.
Det är första året jag bor i huset. Men i snitt gör jag av med 30000kilowatt per år.
Jag vet inte priset på fjärrvärme ennu då i dagens läge inte är aktuellt men enligt min pappa (jobbar för att det det ska komma hit)
 
Det är tegelfasad. Taket är inte isolerat men jag håller på göra det själv just nu med ursa 95mm isolering (jobbar på byggmax) så tar hem lite titt som tätt.
 
Ja i Karlshamn är dimensionerande vinterutetemperatur DVUT bara -11,5°C så en luftvattenvärmepump kommer att fungera mycket bra. Du behöver inte tänka på fjärrvärme. Fjv är enkelt och kräver ytterst lite service men taxan brukar höjas varje år så värmepump lönar sig bättre.
 
  • Gilla
Pmanxcca
  • Laddar…
När det gäller luftvattenvärmepumpar har Mitsubishi Electric också bra modeller som du borde kika på. Sedan finns de svenska CTC Ecoair och NIBE F2120 som är väldigt gedigna men kostar något mer än de andra märkena. Uppskattar att en modell på ca "8 kW" är det som behövs till ditt hus med tanke på energiförbrukningen. Fint att du tilläggsisolerar taket, det tjänar man på.
 
  • Gilla
Pmanxcca
  • Laddar…
Ja jag är öppen till förslag.. Det värkar inte finnas mycket test och liknande på dom vilket är synd, ska man betala nästan 100 +- så vill man gärna ha det bästa, asså båda säljarna jag har varit inne hos har sagt lite olika saker daikin skulle vara ett bra märke
Medans jag fick höra av den andra att daikin inte gör bra luft vatten pumpar. Dom är bra när det gäller bergvärme och sånt. Jag är helt ny på detta
 
J Josth skrev:
När det gäller luftvattenvärmepumpar har Mitsubishi Electric också bra modeller som du borde kika på. Sedan finns de svenska CTC Ecoair och NIBE F2120 som är väldigt gedigna men kostar något mer än de andra märkena. Uppskattar att en modell på ca "8 kW" är det som behövs till ditt hus med tanke på energiförbrukningen. Fint att du tilläggsisolerar taket, det tjänar man på.
Jag fick höra att en 11kw skulle funka alldeles utmärkt till mitt hus, det stämmer säkert men vill inte lägga för mycket heller (om jag inte måste så klart)
 
När det gäller storlek på pump, så låt ett par olika firmor ge förslag.

Du kommer att se en spridning. EN firma kanske tar i i överknat för att få sälja dyrt, en annan i underkant för att de hoppas att du vill köpa lägsta offerten. Tar du en för liten pump, så får du mer timmar med dyr tillskottsvärme per år. Å andra sidan så är det ju knappast värt ex. 20 000 extra för att spara in 20h tillskottsvärme/år. Blir det alltför spretigt så kan du nog få hjälp av kommunens energirådgivare att räkna på vilket behov du har.

Vi har en Thermia luft/vattenVP vid vårt fritidshus i fjällen. Det var en del strul med den i början, pga. klimatet där vi har några veckor om året med -20 eller lägre där.
 
Daikin är ett stort märke i världen men jag är nog lite kluven till Daikin. De har en unik kompressor som de så säger kan arbeta med högt tryck och därför kan deras utedel vara ganska liten. Stor skillnad om man jämför mått och vikt med t.ex. NIBE eller CTC för motsvarande effekt. Daikin har bra prestanda när det är riktigt kallt som i Norrbotten men det behövs inte i Karlshamn. Titta t.ex. hos Polarpumpen.se kan du se olika modeller och deras nät-priser. Exempel: https://www.polarpumpen.se/luft-vat...ubishi-electric/mitsubishi-w85-package-ecodan Har man en gammal oljepanna och tank som ska ut är det lite mer jobb och bäst att ta in offerter på hela paketet. För att få offerter kan man t.ex. använda energioffert.se och värmepump.se.
 
Okej tack. Ska göra det en fråga spelar det någon roll om det är 2 stycken fläktar istället för 1? Fördelar eller nackdelar?, ska kolla runt lite jag har hört ctc ska vara bland det bästa. Och hur länge lever en luft vatten pump uppenbarligen vill jag ha en som lever länge.
 
J Josth skrev:
Daikin är ett stort märke i världen men jag är nog lite kluven till Daikin. De har en unik kompressor som de så säger kan arbeta med högt tryck och därför kan deras utedel vara ganska liten. Stor skillnad om man jämför mått och vikt med t.ex. NIBE eller CTC för motsvarande effekt. Daikin har bra prestanda när det är riktigt kallt som i Norrbotten men det behövs inte i Karlshamn. Titta t.ex. hos Polarpumpen.se kan du se olika modeller och deras nät-priser. Exempel: [länk] Har man en gammal oljepanna och tank som ska ut är det lite mer jobb och bäst att ta in offerter på hela paketet. För att få offerter kan man t.ex. använda energioffert.se och värmepump.se.
Okej ska göra det, hittade en ctc är denna något och ha kanske? Känns som ett vättigt pris
https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/ctc/ecoair-610m-och-ecozenith-i350h-ctc
 
Det som är specifikt för Daikin är att själva kompressorn sitter i utedelen.
Man slipper glykolvatten mellan inne-utedel utan själva kylgasen är det som cirkulerar.
Alltså kan den inte frysa för det finns inget vatten i utedelen!
Min Daikin (i GBG) är jag skitnöjd med vad avser effektivitet, min Thermia (i Skåne) är typ 50% sämre (om man ser till strömförbrukning).
 
Pmanxcca Pmanxcca skrev:
Okej ska göra det, hittade en ctc är denna något och ha kanske? Känns som ett vättigt pris
[länk]
CTC är som sagt välkänt och har gjort bra produkter under väldigt många år så Ecoair är ett säkert val om man tycker prislappen är ok. 1 eller 2 fläktar spelar ingen roll, det blir utseendet på utedelen som blir annorlunda. De med 2 fläktar är nog vanligare utomlands än i Norden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.