T
Vi funderar på att bygga nytt hus men är oense om vilken typ vi vill ha, maken vill ha nyfunkis hus och jag vill ha selekskiftes hus liknande Karlsson hus. Det vi har gemensamt är att vi vill att delar av huset har tak upp i nock eller ryggåstak. Är det någon som vet ngt företag som kombinerar både modernt med gammeldags touch?
 
Detta klarar nog de flesta leverantörer t.ex Götenehus, trivselhus mm. Utsidans stil kan ju skilja sig helt från insidan. Insidans stil med bjälklagsöppningar och upp i nock kan man ju ha på ett sekelskifteshus också. Nyfunkis med inredning som en fjällstuga med furupaneler och furuluckor i köket är väl ovanligt och enligt min smak fruktansvärt. Men vad jag vill säga är att insidan gör man som man vill det är upp till dig hus du vill ha det.
 
T
Det är väl mer så att jag vill ha spröjsade fönster som inte finns på nyfunkis hus. Har hittat några fina hus hos finska honkatalot. Dock vet jag inte hur de ligger i pris för deras hus, är säkerligen väldigt dyra.
 
Har du kollat Fiskarhedenvillan?
 
tinajade skrev:
Det är väl mer så att jag vill ha spröjsade fönster som inte finns på nyfunkis hus. Har hittat några fina hus hos finska honkatalot. Dock vet jag inte hur de ligger i pris för deras hus, är säkerligen väldigt dyra.
jag är rätt säker på att du kan få spröjs som tillval från så gott som alla husleverantörer oavsett om du väljer modern eller klassiskt husstil.
 
Titta på Fiskarheden samt Allmogehus, lite beroende på vilken leveransnivå ni vill ha (lösvirke/prefab)
 
LB-Hus har en del funkis-liknande hus. Kolla deras sortiment.
 
Det här huset är både klassiskt och trendigt (New England är hett just nu) med en modern planlösning och invändig rymd. Det är dock ganska långt från funkis.
http://www.willanordic.se/upload/Succe/Folder_succe450.pdf

Nu är ju Willa Nordic väldigt dyra, men tänkte att huset kanske kunde ge lite inspiration. Personligen gillar jag det skarpt.
 
tinajade skrev:
Vi funderar på att bygga nytt hus men är oense om vilken typ vi vill ha, maken vill ha nyfunkis hus och jag vill ha selekskiftes hus liknande Karlsson hus. Det vi har gemensamt är att vi vill att delar av huset har tak upp i nock eller ryggåstak. Är det någon som vet ngt företag som kombinerar både modernt med gammeldags touch?
Jag tycker att ni ska enas om en stil och ha denna både inne och ute. Annars är risken att huset blir rörigt och inkonsekvent med ett sämre andrahandsvärde som följd.
 
volvo skrev:
Jag tycker att ni ska enas om en stil och ha denna både inne och ute. Annars är risken att huset blir rörigt och inkonsekvent med ett sämre andrahandsvärde som följd.
Fast ett hus kan ju se klassiskt ut på utsidan men vara väldigt trendigt, luftigt och modernt på insidan! Jag tycker inte att det motsäger varandra, snarare tvärt om!
 
nosslo77 skrev:
LB-Hus har en del funkis-liknande hus. Kolla deras sortiment.

Vi bygger nyfunkishus (Talltitan) och fick frågan om vi vill ha spröjs när vi kom till tillvalen. Så det är ju möjligt att få t.ex. spröjs på nyfunkishus.

Personligen tycker jag dock att det är bättre att hålla sig till en stil, men det är ju upp till er hur ni väljer.
 
Jag har byggt med Willa Nordic om någon nu vill ha referenser på dem.


kungkokos skrev:
Det här huset är både klassiskt och trendigt (New England är hett just nu) med en modern planlösning och invändig rymd. Det är dock ganska långt från funkis.
[länk]

Nu är ju Willa Nordic väldigt dyra, men tänkte att huset kanske kunde ge lite inspiration. Personligen gillar jag det skarpt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.