Vilken effekt per meter behövs för att man ska få tillfredsställande belysning på en köksbänk? 4.6W/m låter ju lite. Men räcker 7.2W/m eller ska man upp på 14 för att det ska bli bra?
 
12W/m har jag använt när jag har installerat. Det har räckt väldigt gott, t.o.m. så jag har fått montera dimmer. Men jag skulle inte ha gått under det. 4.6W/m är för effektbelysning.

//Patrik
 
Ett vanligt 36W lysrör brukar ge cirka 3300 lumen eller så. Det brukar räcka bra för typ 2 meter köksbänk. När jag tittar på ledstrippar brukar det vara bra mycket mindre. 5W/m är ju rena skämtet för en arbetsbelysning, men här är en starkare (19 W/m) som ändå inte orkar trycka ut mer än 820 lm/m, så på samma 2-meters köksbänk får man halva ljusflödet jämfört med ett vanligt lysrör.

Min fråga är nu hur det kan komma sig att en ledstrip som drar 12W/m kan anses mer än tillräcklig - den måste ju ändå ge bra mycket mindre ljus än ett lysrör? Patrik, vad har du använt för fabrikat?

(Jag är lite sugen på att byta ut lysröret jag har, nämligen, mest för att få jämn belysning på hela köksbänken och för att kunna dimma. Någon energi att spara lär det inte vara tal om. Lysrör är bra i det avseendet...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.