Min tryckknapp för att dimra 3 ledlampor samtidigt har dålig fjädring och behöver bytas. Den sitter i en ram tillsammans med en brytare som är den enda brytaren för att sköta ytterbelysningen. Det finns även en dosa med blindlock. (den översta av de tre dosorna är tryckknappen för dimmer)

Samma 3 lampor kan även dimmras från en annan knapp (som inte heller fungerar). Vad är det för dimmer jag ska köpa för att kunna dimra? Behöver jag ha samma dimmer på båda mina tryckknapparna?

Om jag byter knapp innebär det också att jag får byta den andra brytaren för ytterbeylsning och ha en ny ram för tre knappar och ett blindlock?

Eventuellt skulle du kunna byta till Plejd på en dimmer och ha deras manuala knapp och inte sätta i en dimmer i den andra dimemrknappen som är trasig samt köpa en plejdpuck till att hantera ytterbeysningen. Denna används sällan och skulle kunan gå på enbart speciella tider. Det är rätt dyrt med "vanliga" dimrar så detta alternativ är kanske inte jättemycket dyrare egentligen?

Du skulle också kunan köpa 2 rörelsevakter och koppla dessa till dimmern för att den ska starta när någon går förbi antar jag?


Tacksam för svar och gärna hänvisning till produkter som skulle kunna funka?
 
  • Väggmonterade eldosor med en defekt tryckknapp för dimmer, en brytare och en dosa med blindlock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller en väggmonterad tryckknapp för dimring av ledlampor, omgiven av kablage och orörd väggstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toblin77 Toblin77 skrev:
Min tryckknapp för att dimra 3 ledlampor samtidigt har dålig fjädring och behöver bytas. Den sitter i en ram tillsammans med en brytare som är den enda brytaren för att sköta ytterbelysningen. Det finns även en dosa med blindlock. (den översta av de tre dosorna är tryckknappen för dimmer)

Samma 3 lampor kan även dimmras från en annan knapp (som inte heller fungerar). Vad är det för dimmer jag ska köpa för att kunna dimra? Behöver jag ha samma dimmer på båda mina tryckknapparna?

Om jag byter knapp innebär det också att jag får byta den andra brytaren för ytterbeylsning och ha en ny ram för tre knappar och ett blindlock?

Eventuellt skulle du kunna byta till Plejd på en dimmer och ha deras manuala knapp och inte sätta i en dimmer i den andra dimemrknappen som är trasig samt köpa en plejdpuck till att hantera ytterbeysningen. Denna används sällan och skulle kunan gå på enbart speciella tider. Det är rätt dyrt med "vanliga" dimrar så detta alternativ är kanske inte jättemycket dyrare egentligen?

Du skulle också kunan köpa 2 rörelsevakter och koppla dessa till dimmern för att den ska starta när någon går förbi antar jag?


Tacksam för svar och gärna hänvisning till produkter som skulle kunna funka?
Svårt att se vilket fabrikat det är på strömbrytarna och därför svårt att svara på om du behöver köpa ny ram.
Sedan behöver man veta vad det är för slags ledlampor som ska dimmras för att veta vilken dimmer du behöver.

Jag skulle satsa på Plejd. Då kan du sätta en puck för att styra utebelysningen på både tid och vid behov.
Sedan en puck till som du kan dimmra från både ställena precis som innan. Du behöver då köpa totalt
3 st 1-poliga strömbrytare som blir återfjädrande och en ny 3 facks täckram och blindlock Ca 1300kr totalt
 
Huset är nästan 15 år gammalt och jag var inte med och byggde det. Det enda jag vet är att det ser ut att vara Tyska elgrejer. Det som ska dimras är "vanliga" Gu10 Ledlampr från IKEA.

Angående Plejd för dimmern behöver du bara en puck för att kunna styra via två tryckknappar? Om jag köper till 1-poliga strömbrytare som blir återfjädrande kan jag då dimmra genom att trycka in knappen som innan via dessa eller är det bara på och av som kommer funka. Alternativt får man köpa Plejds egna vridadapter antar jag

Plejd Vridadapter till dosa - Plejd smarta hem | Kjell.com

Alternativet att ha "vanlig" dimmer på båda uttagen samt en 1polig strömbrytare hur mycket skulle det kosta? Inte helt grattis det helelr antar jag?
 
  • Bild på en elkomponent, förmodligen en ljusdämpare, med en persons finger som pekar på typbeteckningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror faktiskt alternativet att köpa två dimmrar och en vanlig strömbrytare blir ungefär samma peng som att du köper två plejd, tror merkostnaden blir för två enpoliga brytare.
Men med två plejd får du timerfunktion på utebelysning.
Skulle du köpa en plejd plus tre enpoliga brytare så blir det t.o.m. billigare
 
T Tompafix skrev:
[länk]

Sådana har jag. Du kan styra dem från de återfjädrande strömbrytarna och via app eller ställa in timer.
Denna har två ingångar för styrning, men det går att parallellkoppla hur många som helt egentligen.
T Tompafix skrev:
Tror faktiskt alternativet att köpa två dimmrar och en vanlig strömbrytare blir ungefär samma peng som att du köper två plejd, tror merkostnaden blir för två enpoliga brytare.
Men med två plejd får du timerfunktion på utebelysning.
Skulle du köpa en plejd plus tre enpoliga brytare så blir det t.o.m. billigare
Så även om jag har 2 strömbrytare på olika platser behöver jag bara en dimmerpuck från plej för att få dimmerfunktionen? Kan jag inte då bara tända med ”knapparna” och sedan måste jag dimra med plejds app?

Alternativet som är billigast är så klart att strunta i dimmerfuntionen helt och bara köra 2 vanliga trappbrytare och en vanlig 1polig till utebelysningen.
 
Toblin77 Toblin77 skrev:
Så även om jag har 2 strömbrytare på olika platser behöver jag bara en dimmerpuck från plej för att få dimmerfunktionen? Kan jag inte då bara tända med ”knapparna” och sedan måste jag dimra med plejds app?

Alternativet som är billigast är så klart att strunta i dimmerfuntionen helt och bara köra 2 vanliga trappbrytare och en vanlig 1polig till utebelysningen.
Du kan med en puck dimra från flera ställen och även från deras app. Den dimmern jag länkade till har två separata ingångar för styrning från återfjädrande strömbrytare. De som är märkta med 1 och 2. Ja det billigaste alternativet är så klart vanliga brytare. Går ju att komplettera med plejd vid ett senare tillfälle.
 
T Tompafix skrev:
Du kan med en puck dimra från flera ställen och även från deras app. Den dimmern jag länkade till har två separata ingångar för styrning från återfjädrande strömbrytare. De som är märkta med 1 och 2. Ja det billigaste alternativet är så klart vanliga brytare. Går ju att komplettera med plejd vid ett senare tillfälle.
Som det ser ut nu så kommer jag nog bara köpa 3 återfjädrande knappar och ett blindlock tillsammans med ram(ar). Sedan får jag se om jag sätter in Plejd senare.

Det finns ju också Shellys dosor som har halva kostnaden och går via Wifi så du inte behöver en Plejd Gateway för att komma åt produkterna via nätet. Dessutom så är inte Shellys prylar låste till att bara använda google Home utan till en massa annat också t.ex. Home assistant.
 
det blir bra det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.