Tja!

Så, downlightsen i köket har börjat blinka och lyser med max 10% styrka. Tolkar det som att drivern har gett upp.

Har åtta downlights som är specade enligt bild. De är uppdelade på två slingor. Dimrar hela kalaset genom en återfjädrande knapp.

Problemet är att den driver jag har idag slutade tillverkas 2015, så jag måste hitta en passande ersättare men det verkar hopplöst att hitta en driver som kan köra alla leds på en slinga, dvs 8*3,5W i 350mA med stöd för återfjädrande dimmer. Och jag hittar inte några drivers med två kanaler heller.

Vad har jag för alternativ? Undviker helst att köpa helt nya downlights.
 
  • Etikett på en elektrisk enhet (multikonverter), tekniska specifikationer, installationsinstruktioner, säkerhetscertifieringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar, isoleringstejp, vit kopplingsdosa, under bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Produktinformation om COB LED downlight för möbler, 3.5W, varmvitt ljus, IP44, justerbar ljusstyrka, pris 229,00.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljuskällas närbild: LED, varmvitt ljus, energimärkning, delar av armatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
putte22 putte22 skrev:
[länk]
Rätta mig om jag har fel nu, men den klarar bara 18W i 350mA?
 
  • Beige apparat med etiketter, troligtvis en elektronisk komponent, isolerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S samuel99 skrev:
Rätta mig om jag har fel nu, men den klarar bara 18W i 350mA?
Sorry. Helt rätt ser jag.
 
Tänk på att vid ett fel på någon spot av konstantströmstyp så kan hela slinga och de serieanslutna spottarna påverkas.

Om möjligt, testa med att förbikoppla (kortsluta) spot efter spot och se om ljuset påverkas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tänk på att vid ett fel på någon spot av konstantströmstyp så kan hela slinga och de serieanslutna spottarna påverkas.

Om möjligt, testa med att förbikoppla (kortsluta) spot efter spot och se om ljuset påverkas.
Bra input. Men båda kanalerna ger exakt samma fel. Om en spot i slinga 1 är kass så borde väl slinga 2 funka som vanligt?
 
S samuel99 skrev:
Bra input. Men båda kanalerna ger exakt samma fel. Om en spot i slinga 1 är kass så borde väl slinga 2 funka som vanligt?
Utan att veta så borde en hel slinga fungera även om den andra slingan är defekt på något sätt.

Dock är min uppfattning att dessa drivdon är hållbara grejor, den svaga länken brukar vara dioderna i spottarna.

Vid en snabb sökning hittade jag ett drivdon, 60 W, CC, push-dim, kan ev. passa.
https://www.styrgrossisten.se/product/tci-led-driver-dc-maxi-jolly-hv-bi-60w-250-700ma-am
 
  • Gilla
samuel99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.