Vilken laser ska man köpa i dagsläget? Den ska kunna användas både inomhus och utomhus(dock i mindreutsträckning). Vill att den ska rita 3 linjer så man kan använda den även när man reglar upp väggar eller innertak/golv.
/
T
 
Bosch GLL 3-80 är mitt förslag, bytte upp mig från en Bosch PLL 360 som gick sönder. Jag varit mycket nöjd - stor skillnad mellan grön och blå Bosch i detta fallet. Det enda negativa är att volymen på pipet när den kommer ur våg är lite väl hög, men det påverkar ju inte funktionen.

Tillägg: För utomhusbruk måste man också ha lasermottagere, typ Bosch LR 2.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Instämmer GLL 3-80 med LR2 och höjdpinne är en grym kombination för ute och inne. Jag har en ett par år gammal med rödlaser och är mycket nöjd och ser inget behov av något annat.

Ett magnetfäste till lasern är bra, man kan även finjustera på det fästet lite upp och ner samt montera på stativ så man lite enklare kan finjustera ifall stativet man har är lite oprecist.

Man vill gärna ha ett rejält stativ men man gråter när man ställer ner sitt Manfrotto kolfiberstativ i lervällingen så lägg inte för mycket krut där.
 
Vart köper man en gll3-80 billigast? Inte värt att välja grönlaservarianten väl?
 
Länken till Amazon.de i mitt inlägg var det billigaste jag hittade om man räknar in frakten.
Grön är ju bättre, men mycket dyrare. Inomhus tycker jag röd är ok om man inte kör mycket bygglampor direkt mot väggen. Utomhus lasern inte på dagtid oavsett, man måste ha mottagaren. Men har du pengar över så ta den gröna.
 
A
Erik_Hansson skrev:
Jag köpte CoCraft PRO LC50 laser från Clas Ohlsson. Är otroligt nöjd med den. Den har bäst noggranhet i prissegmentet på 0,2mm/m. Bosch GLL 3-80 har samma noggrannhet, men kostar 5 gånger mer!

[länk]
Den går att använda med mottagare står det vilket är jättebra! då kan man mäta ut plintar, stenplattor med fall etc etc. Säljer dom en mottagare på CO också? Klart prisvärt.

Den skapar dock bara ett kryss och inte tre 360° linjer så det är svårt att jämföra. Men för dom flesta grejer lär den räcka. Som en normal krysslaser men med mottagarmöjlighet.

319€ för laser, L-box och magnetstativ i länken är inte så dumt heller, lägg till en LR2 så har du en vän för livet (eller iallafall länge).
 
A
Har faktiskt inte tittat på mottagare, men jag vill minnas att det skulle gå. Man kan låsa linjerna om man tex vill köra 45 grader eller så. Lämpligt att skaffa ett stativ eller kamerastativ till den så är det lätt att snurra runt. Den har nästan 180 graders bredd/höjd på linjen.
 
Har också Clas ohlson pro varianten, och köpte också mottagare. Känns som den räcker till det mesta! Testade på plattan till tillbyggnaden som proffsen gjöt och vägde av med nån dyr fin laser. Plattan låg inom 2-3 mm på en 10m sträcka mätt med Clas ohlson varianten.
 
GLL 3-80 här också sedan några år.
Nöjd med den, har kompletterat med LR2 mottagare och har använt den utomhus vid tex avvägning av poolbotten.
 
Har en GLL 3-80 med och nöjd med den. Apropå tidigare inlägg, det går att ställa volymen och även stänga av varningspipet som annars kan väcka döda ...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Här också en GLL 3-80 (röd) med Lr2. Supernöjd. Kommer följa med mig hela livet är tanken. Använder den jämt så fort jag vill ha något riktigt i lod eller våg. Jobbigt att dra fram mst180 eller liknande när man lika gärna kan använda lasern.
För pengarna och hur länge jag kommer använda den så är det prisvärt tycker jag!
 
Jag har en bosch gll 3-80 CG med grön laser och mottsgare. Men jag måste säga att jag är lite missnöjd :(

Den gröna lasern ser man tydligt förutom i dagsljus, men i skugga eller så fort det börjar skymma är den riktigt bra :)

Jag har även en röd rotationslaser som visserligen har ett par år på nacken (ca 15) och som då kostade runt 10 000 men som är avsevärt bättre utanifrån ett antal synvinklar:

GLL 3-80 CG nivelleras genom att en vikt håller den i lod, rotationslasern nivelleras genom en motor ställer den i våg, lyckas den inte hamna i våg larmar den. Boschen larmar inte alls om den inte är i lod och larmar endast om den rubbas ur sitt läge och den funktionen är tyvärr alldels för dålig, stöter man till den lite lätt ger den inget utslag. Rotationslaserns larm för att den har rubbas ur sitt läge är betydligt bättre.

Jag upplever att det tar betydligt längre tid för lasern att hitta mottagaren när den har varit utanför mätområdet gentemot Rotationslaserns. Dessutom verkar min mottagare äta batterier, både alkaliska och laddningsbara.

Det finns dock en del bra saker, bland annat fästet upplever jag smidigt, jag köpte till en teleskopisk stång för att kunna spänna in den och enkelt flytta den i höjdled, det är dubbla gängor, så både fotostativet till systemkameran passar och trebenstativ av ordinarie typ (kommer inte ihåg vad de heter såhär på fredagskvällen).
 
N NoOne2k skrev:
Jag har även en röd rotationslaser som visserligen har ett par år på nacken (ca 15) och som då kostade runt 10 000 men som är avsevärt bättre utanifrån ett antal synvinklar:

GLL 3-80 CG nivelleras genom att en vikt håller den i lod, rotationslasern nivelleras genom en motor ställer den i våg, lyckas den inte hamna i våg larmar den. Boschen larmar inte alls om den inte är i lod och larmar endast om den rubbas ur sitt läge och den funktionen är tyvärr alldels för dålig, stöter man till den lite lätt ger den inget utslag. Rotationslaserns larm för att den har rubbas ur sitt läge är betydligt bättre.
Från GLL 3-80´s manual:
Om automatisk nivellering inte är möjlig, t.ex. för att mätverktygets yta avviker med mer än 4° från vågrät position börjar laserlinjerna att blinka i snabb takt. Vid aktiverad signalton ljuder en signalton i snabb takt.

Gör inte 3-80CG detta?
 
N NoOne2k skrev:
Boschen larmar inte alls om den inte är i lod och larmar endast om den rubbas ur sitt läge och den funktionen är tyvärr alldels för dålig, stöter man till den lite lätt ger den inget utslag.
Kanske gröna versionen är annorlunda, men min röde GLL 3-80 låter otroligt högt och blinkar till om den inte kan uppnå rätt läge (lod). Visst om man nuddar den lätt låter den inte (tack för det, det är inget trevligt ljud), men man ser ju att linjen flyttar på sig till den kommer tillbaka i lod.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.