Hej!
Jag har köpt nya altandörrar där en dörr ska ha låscylinder utvändigt. Jag hade hoppats på att kunna återanvända en gammal cylinder men undrar nu om det är möjligt.

Behöver jag köpa en ny låscylinder eller kan den jag ha modifieras på något sätt till att passa låsvredets pinne?

Det är Traryd Genuin med deras egna beslagspaket som sitter.

Tack på förhand! Handen håller nyckel, blåa stolar bakom, utomhusmiljö, oskarp bakgrund, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av skruv i plastföremål, diffust bakgrundsmönster, fokus på skruvmejselns mål, realistisk texturkänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till det handtaget så behövs cylinderdistans/förlängningsdel/underläggsbricka i rätt höjd samt skruv för montering.
Även om låscylnderns medbringare är avklippt så bör det vara tillräckligt kvar för att anpassas till detta.
 
Allt detta fick jag i beslagspaketet, dock ingen installationsmanual. Jag räknar med att den platta avbrytbara pinnen från låscylindern ska mötas inuti "mittenhålet" tillsammans med den korsformade pinnen från vredet. Har jag rätt?

Sågar man då av den del av korspinnen som är för lång? För där finns ju inga tydliga spår att knäcka utefter.

Nästa fråga blir då hur vet man var de ska kapas/knäckas för att pricka varandra mitt i hålet? För det är ju väldigt trångt att komma åt att titta/markera där inne.

Tack så väldigt mycket för hjälpen!
 
K KPJN skrev:
Allt detta fick jag i beslagspaketet, dock ingen installationsmanual. Jag räknar med att den platta avbrytbara pinnen från låscylindern ska mötas inuti "mittenhålet" tillsammans med den korsformade pinnen från vredet. Har jag rätt?

Sågar man då av den del av korspinnen som är för lång? För där finns ju inga tydliga spår att knäcka utefter.

Nästa fråga blir då hur vet man var de ska kapas/knäckas för att pricka varandra mitt i hålet? För det är ju väldigt trångt att komma åt att titta/markera där inne.

Tack så väldigt mycket för hjälpen!
Du får mäta längderna och kapa de ska mötas mitt i låshusets roddare men det ska vara 1mm frigång, alltså det ska inte nudda varandra.
Strunta även i anvisningarna på låscylinderns medbringare, för denna typen av montage så kapar man i rätt längd.
Antingen mäter du hur långa de ska vara på var sida eller så monterar du på var sida och tar fram hur mycket som ska kapas bort.
Det går bra att såga med en bågfil.
Jag ser ingen ny bild men om du köpt ett beslagspaket så tycker jag att allt du behöver bör ingå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.