Hej, första inlägget, hoppas någon kan hjälpa mig!
I samband med lite fix på huset satte snickarna i en ny ytterdörr igår. Vi hade inte hunnit skaffa nytt beslag, så de satte i den gamla cylindern och handtaget för stunden, bara så att man kan stänga dörren provisoriskt. (cylindern passar egentligen inte, man kan bara klicka den i läge med skruvmejsel inifrån)

Nu undrar jag vad för låscylindrar som passar i en dörr med Dorma 913 mp låshus? Och vad är det mer man behöver för delar för en komplett beslagssats? Vi vill ha brunoxid eller grafit/svart (har bla kikat på Epok 1927 trycke) och vill gärna ha vred på insidan, men jag har ingen koll alls på vilka delar som behövs för att allt ska fungera.

Vet att det finns färdiga paket att köpa, men de är antingen löjligt dyra (vi har ganska tight budget) och/eller kommer med fula handtag, så skulle ändå hellre plocka ihop ett set bit för bit själv.
Nån som kan hjälpa mig reda ut i djungeln vilka delar det är som behövs och som passar just vår dörr? Stort tack!
 
Ska du ha ett godkänt lås med Assas 712:a får du räkna med att det går på 2500:- till 3200:- beroende på trycke ytbehandling med mera.
 
Det är viktigt att handtagen du köper har inbyggda återfjädringar och inga stora tunga klumpar, ger du avkall på detta har du snart en dörr med hängande handtag då låskistans fjäder blir får hårt belastad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.