Jag bor i ett enplanshus som är i vinkel. Ska bygga en terrass 8x6 m där huset går in i vinkeln. Vi kommer ut från vardagsrummet från det håll som är terrassens kortsida. Det jag är osäker på är i vilken riktning jag ska lägga trallen? I kortsideriktningen eller i långsideriktningen?
 
Jag skulle lägga brädorna längs terrassens/altanens långsida.

Och välkommen till Bygga Hus-forumet Marcus!
 
  • Gilla
Jimo59
  • Laddar…
Och jag har brädorna ut från huset på bägge långsidor ;). Det betyder att du lägger dem i riktning du själv tycker är snyggast!

Färre skarvar om inte hela plank behöver läggas. Ev mer spill ...
 
Det utseendemässigt mest naturliga är att trallbräddorna ligger vinkelrätt mot utgången. Men, jag tycker det är viktigare att man får en enkel konstruktion. Denna beror i sin tur på terassens mått och vad som är naturliga spännvidder för materialet. Höjdförhållanden och ev önskemål om att hålla nere konstruktionens höjd har också betydelse.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
6*8 är rätt stort. Normalt skulle lag säga att man ska lägga dem på den långa ledden, men här skulle jag npg försöka bryta av linjerna något så att det inte blir dansbana av det. Tänker man standardlängder ”saknas” 80 cm om man tar 2*360 cm. Det skulle man kunna lösa med en dubbel fris plus ett avbrytande tvärgående band mitt på. Minimalt med sågning och inget spill.

Men oavsett om man gillar just den lösningen eller inte så rekommenderar jag att lägga trallen i den längsta längdriktningen om man inte håller på med ännu finare mönster.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
richardtenggren
Vi funderar på fiskbensmönster på vårt kommande projekt, ett däck på ca 18x5 m i två etage.

Typ enligt denna bild från Google:
Trädäck med fiskbensmönster intill ett hus med öppna glasdörrar, byggnadsavfall i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
Klas G och 7 till
  • Laddar…
V
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi funderar på fiskbensmönster på vårt kommande projekt, ett däck på ca 18x5 m i två etage.

Typ enligt denna bild från Google:
[bild]
Hur lägger man reglarna under ett sådant mönster?
Snyggt e de! Men mycket ändträ!
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
richardtenggren
V VillaAnna skrev:
Hur lägger man reglarna under ett sådant mönster?
Snyggt e de! Men mycket ändträ!
Tror man kör dubbla reglar för att få större yta att fästa båda raderna. Riktningen är som "pilen" visar så att säga.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi funderar på fiskbensmönster på vårt kommande projekt, ett däck på ca 18x5 m i två etage.

Typ enligt denna bild från Google:
[bild]
Skarvar är det som är sårbart på altaner så denna lösning tror jag inte mycket på med vanlig trall
 
  • Gilla
Klas G och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker man lägger dom så man kan lägga hela plankor utan att skarva. Försöker övertala frun att det är vägen att gå..

Men vanligaste är att lägga brädorna parallellt med den husdelen som altandörren sitter på
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Eftersom jag byggde min altan 360 djup, så var det naturligt att lägga vinkelrätt mot väggen, utan spill.
 
  • Gilla
kimtommy
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi funderar på fiskbensmönster på vårt kommande projekt, ett däck på ca 18x5 m i två etage.
Tänk till två gånger utifrån hur mycket skruv det blir nära ändträ och helst ska du då också använda specialskruv som man använder där. Och hur många skarvar som efter viss tid kommer att resa/vrida sig för det kommer du inte ifrån.
Och sedan kommer det ned skit i skarvarna, bara rengöringen får mig att fundera. Med raka längder kan du lätt spola rent hela längsgående skarven. Här får du mängder med reglar under och hörn.
Nja, det finns bättre saker att lägga arbete och pengar på så det blir:thumbdown:
 
Om man vill kunna måla husets yttervägg även efter att trallen är på plats så är det självklara valet att lägga trallen längs med huset - så att man kan skruva loss en eller ett par brädor för att komma åt o måla.
Även med ett generöst mellanrum mellan trall o vägg så blir det svårt att måla annars...
 
  • Gilla
Nathalie K och 1 till
  • Laddar…
Huset var i vinkel
 
Är/var det bara jag som filade ned varenda ändbit på altanen för att få ungefär samma rundning som på långsidan av trallabrädan? Då får man per automatik mindre problem med bitar som reser sig...

I övrigt håller jag med Anders S att det är bra att tänka på att det ofta finns en fasad som man ska kunna underhålla även framöver... Om man absolut vill ha brädorna vinkelrätt ut från väggen kan man alltid köra även en frisbräda närmast fasaden så man iaf får en några cm till godo vid framtida fasadunderhåll.
 
  • Gilla
Nathalie K och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.