Vad ska man välja för laddbox egentligen?

Våra förutsättningar:
- kedjehus byggt 2016 med solceller
- elbil 77 kWh, ny modell från 2021
- …

Jag har kollat lite på Easee (
https://tibber.com/se/produkt/easee) men en elfirma, med över 30 års erfarenhet i branschen, som installerar andra märken, menar på att leda högre energimängder genom kretskort inte brukar sluta bra efter några år. De säljer istället märken som t ex Ctek, Garo och Eldon.

Tacksam för alla tankar och tips
 
Är intresserad av diskussionen i denna tråd då jag är i samma sits.

Pratade med två elektriker i förmiddags gällande rekommendationer samt installationshjälp. Ena har successivt släppt Garo och valt Easee som han hade en rimlig motivering till.

Den andra sysslade med tre stycken olika märken men inte Easee. Med andra ord blev jag inte mycket klokare. Båda elektrikerna ska komma förbi i veckan och skissa på vår lösning inkl. lastbalansering och en ny normcentral. Efter det ska jag försöka minnas deras argument för respektive modell.

Min idé är att samla information från installatörer snarare än användare, anledningen är att de åker på garantijobben och har bättre koll på faktiskt hållbarhet snarare än en dålig recension på internet för att en enhet strular.

Prisjakt betygen talar för Easee men det ska inte nödvändigtvis ses som en bra källa alla gånger.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=2081
 
  • Gilla
joape382
  • Laddar…
Vilken laddbox du väljer beror helt på vilka föruttsättningar du har och vad du vill uppnå.

Vill du kunna ladda med 11kw, eller tror du på att nästa bil kommer kunna ta mer laddning och vill framtidssäkra med 22kw?

Vill du ha lastbalansering? I så fall, är det svårt att dra en extra kommunikationskabel? Då kan en box som använder Wifi för att kommunicera med lastbalanseringen vara smidigt.


Alla elektriker har sina egna favoriter bland laddboxarna. Speciellt äldre elektriker avskyr de "smarta" boxarna, då de ibland kan vara krångliga att programmera. Företaget jag jobbar på har börjat anställa även rena laddboxmontörer som ska hålla på endast med laddboxinstallation och det snittar en hel del telefonsamtal för assistans med programmeringen när installationen väl är gjord.

Personligen gillar jag Easee, Chargeamp Aura/Halo och beroende på förutsättningarna Zaptec samt Alfen Pro Line.

Av dessa är Easeen oftast enklast att installera, har flera valmöjligheter angående lastbalansering och klarar att installeras på både 11kw och 22kw.

ChargeAmps laddboxar brukar vara snygga och fungerar bra, dock är deras egna lastbalansering klumpig och kräver mycket utrymme i elcentralen eller fasadmätarskåpet. Deras Halo har en fast kabel, så du slipper köpa till en extra om du inte har det.

Alfen Pro line kräver en kommunikationskabel, men denna kan anslutas direkt till nya elmätarens port. Då slipper du en extra enhet för lastbalanseringen.

Zaptec är oftast bara enkel. Brukar föredra den om installationen ska ske utan lastbalansering.

Garos GLB och GLB Twin är ingenting jag väljer i första hand. Det är märket vi har haft mest problem med angående lastbalanseringen, med trasiga kretskort, att den tappar programmeringen m.m. Att den kräver en extra kommunikationskabel till boxen är också sällan en fördel, speciellt om du köper laddboxen på fast pris via en onlinebutik som erbjuder ett fast pris och installation, då kommunikationskabeln oftast är tillkommande.

Ctek brukar fungera bra och Eldon har jag inte haft någon som beställt.


Oavsett vad du väljer, ta antingen in en elfirma som får kika och ge dig ett pris eller läs noga igenom vad "standardinstallation" innebär på nätsidorna. Om du kommer till en seriös installatör så kommer denna antingen ta ett videomöte eller prata med dig innan installation och gå igenom föruttsättningar, kabelväg och eventuella utmaningar.

Exempelvis Eways vs Evify.

Evify har 10m kabel som ingår. Eways har 5m. De tar även olika betalt för tillkommande moment som uppsäkring, utbyggnad av elcentral etc. Det är inte särskilt ovanligt att det blir några extra meter kabel, kanske ett kabelskydd m.m


https://www.evify.se/installation-laddbox/
https://www.eways.se/installerat-klart/
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Lutar åt en Easee för mig.
Positivt:
-Ingen töntig diplay
-Går att få i olika färger, jag vill ha en vit som panelen
-Trådlös lastbalansering
-Billig
-Har sett så många videos att ja kan installera den själv
Kommer inte på något negativt.
Funderar på om jag ska köpa två, en på panelen utanpå garaget och en i garaget.
 
Är det någon som fått installation via Evify och att de håller vad de lovar utan en massa extra kostnader.
Tänker sätta laddboxen typ 1m från elskåpet, helt okomplicerat.

Charge Amps Halo 11 kW laddbox för elbil som visas på en webbplats, prislistad och redo att läggas i varukorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informationsgrafik om Charge Amps Halo 11 kW laddbox, visar produktbilder och priser för standardinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Textdokument som beskriver standardinstallation för laddbox: inkluderar väggmontering, elektrisk installation, kabeldragning och mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.