Halloj på er all .. detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum.
jag skall bygga en ny ved anl i garaget med kulvert in till bostadshuset.
Avståndet "kulvertlängd" är ca 25 meter.
Jag vill helst inte ha nån acctank i huset, o då undrar jag om det blir acceptabel komfort med tanke på tappningstiden av varmvatten från garaget, eller om man ska göra en cikulationsslinga i kulverten.
vilken dim behövs på kulvert (jag antar 4 st rör ) Det blir golvvärme i kåken
bottenplan 120kvm.
nåt bra tips på kulvert plast eller koppar ???
tacksam för tips !! :)
 
Helt klart koppar (aquawarm är bra isolerad) o du klarar dej med en 22 mm kulvert..

Nu finns den bara som 2x22 mm så du får ta o lägga 2 st (en för vv o en för värme) men det gör inget då de blir billigare än en 4-rörskulvert..
En kopparflex kulvert som 4-rörs skulle nog bli rätt svår att ha göra med då den är lite styvare än en pex.. ;)
 
Vart köper ni era Aquawarm (kopparkulvert)? Finns de på någon nätbutik eller postorder?
 
Jannne skrev:
Vart köper ni era Aquawarm (kopparkulvert)? Finns de på någon nätbutik eller postorder?
En kompis som köpte aquawarm beställde direkt från regionssäljaren för norrland..
 
Jag har 4pipig Pex (wirsbo) ca 20 meter. Acctankar 2x750 i verkstan, den ena med VVB som matar en 300 lit elVVB inne i huset. Funkar bra, ingen mätbar förlust mellan börja och slutet på kulverten. På sommaren stänger jag värmeanläggningen helt och kör bara på elVVB vilket är sådär då klinkergolven blir svinkalla, en varm sommar är det skönt men hur ofta har vi det... Funderar på att komplettera med solvärme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.