Med risk för att ställa en fråga som redan fått sitt svar i andra trådar, men vilken kulventil är att rekommendera i detta fall (se bild)?
Jag tänker byta ut vår 20 år gamla köksblandare från Mora och då lär det bli en med G 3/8 anslutning med lekande muttrar. Jag har mätt den utvändiga gängan under nuvarande blandares muttrar till ca 17 mm, så jag tolkar det som att anslutningen av en ny blandare kommer att gå smärtfritt.
MEN nu skulle jag även vilja passa på att montera kulventiler före den nya blandaren. Här vore det väl smidigast med en lekande mutter, precis som på blandarens anslutning, snarare än en med klämringskoppling tänker jag. Tänker jag rätt? Och i så fall, var hittar man en sådan?
 
  • VVS-installation med kopparledningar och avstängningsventiler anslutna till plastledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en ny blandare eller planerar du att köpa en? I dag är det vanligt med slätände för klämring på blandarna. Så kolla vad den tänkta blandaren har för anslutning först.
 
Jag lutar åt en blandare från Hafa just nu och den har G 3/8 anslutning med slät anslutning och lekande muttrar, såvitt jag förstår (är inte det något av en standard idag?). Så jag måste ju se till att kulventilen matchar det, med planadapter om nödvändigt, i utgående änden.

Men det jag undrar över är hur kulventilen bäst ska kopplas till befintlig anslutning. Jag har inte lossat den gamla blandaren (kopplingen på bilden alltså), men min gissning efter mätning av utvändig gänga är att det är en likadan slät G 3/8 anslutning. Och då skulle jag väl helst ha en kulventil med samma typ av anslutning som blandaren, alltså med lekande mutter?
 
Om de kromade kopplingsdelarna är vatette, det ser ut så tycker jag, så bör det bli rätt om du använder en vatette kulventil med vatetteände mot plaströret och kromkopplingen och sedan, beroende på utförande, en planadapter mot blandaren.
 
Aha, man ska alltså ansluta en kulventil direkt till den kromade kopplingsdelen?
 
H hippas skrev:
Aha, man ska alltså ansluta en kulventil direkt till den kromade kopplingsdelen?
OM det är en vatette klämkoppling så kan du använda en vatette kulventil i en variant som har konad ände ("Vatette ände") och då bör dessa två passa ihop eftersom det är samma ände på alla vatette när de inte är plankopplingar.

Hittar du inte en vatette kulventil som är konad i ena änden och plan i andra så tar du en som är konad i båda ändar och använder en planadapter mot blandarens anslutning.
 
tommib
Jag tycker mig se att det står LK .... x16 där på den högra så jag är osäker på om det faktiskt är Vatette. Jag tycker inte heller att de helt liknar Vatette plast.

Utöver detta är det något vitt i skarven mellan mässingsdelen och den förkromade delen. Det kan vara felmonterad gängtejp.

Kolla vad som står på delarna. Dels de kromade, dels mässingsdelarna. Det brukar stå fabrikat på dem och då vet du vad du ska leta efter. Man ska inte blanda olika fabrikat av klämringskopplingar.
 
OM det inte är Vatette som sitter där idag, på plaströren skulle jag kapa plaströren och börja om från början med Vatette. Allt som behövs finns då på Bauhaus och hornbach.
 
När jag lusläser på den kromade delen ser jag mycket riktigt "LK AX16", så det tyder väl på att det är en koppling från LK. Jag försökte precis nu hitta exakt den kopplingen på nätet, men gick bet. Den bör vara installerad 2004, så ev ser den inte likadan ut idag.

På mässingsdelen närmast ovanför finns det två R (med krumelur) ovanpå varandra.

Att kapa och börja om på plasten känns lite läskigt när min erfarenhet av rörmokeri är begränsad. Är det svårt att få det rätt och tätt?
 
tommib
LK AX16 är en anslutningskoppling från, ja, LK. Det torde betyda att röret är ett 16x2,0 mm PEX-rör. Det är lätt att få det tätt med Vatettedelar, du använder Vatette plast Kopplingsset 16x2,0-2,2 (RSK 1873816) och ansluter mot valfri Vatette 15 Cu koppling, t.ex. RSK 8546955. Därefter fortsätter du med något lämpligt för din blandare, troligen en planadapter.

När du kapar röret använder du en rörkap för ändamålet så att änden blir rak. I nödfall funkar en vass sekatör men en rimlig rörkap kan köpas på t.ex. Biltema för en billig peng.

Om du inte vill kapa plaströren borde du kunna gå på med en Conexkoppling vilket är LKs fabrikat. Exempelvis LK302 (RSK 1890565) borde ge dig en rörgänga G15 från befintlig koppling. Där kan du sedan gå på med valfri rörgängad ventil. Ev är det redan en LK 301 som sitter där, mer specifikt en RSK 1890193 som är 15x10 (och du missade mätningen med 1 mm). Det borde då stå LK eller Conex på kopplingen någonstans. Jag vill minnas att Conexklämringar är märkta på toppen och inte på sidan, dvs på den ytan som är uppåt i bild, mot blandaren.

CR betyder att kopplingen är avzinkningshärdig och får användas i tappvatteninstallationer.
 
  • Gilla
Ciella
  • Laddar…
Ok, om det nu inte är en vatette kromad koppling som sitter där och du inte vill "börja om från början" så skulle jag vilja lossa den kromade muttern för att se om det är en kona eller plankoppling bakom den.

OM det är en plankoppling är det bara att skaffa en ventil med släta/plana ändar i rätt dimension och köra på.

OM det är en konad koppling bör du ha en koppling av samma typ som muttern, dvs LK, och det kan ju vara svårare att hitta.

Jag har inte ögon för att se vad du har utan att du tar isär det, men det är nog inte omöjligt att det är en plan koppling under kromade muttern.
 
Stort stort tack till er båda för att ni delar med er av er kunskap och erfarenhet!
Nu ska jag fundera på hur jag ska gå vidare. Det låter som att det kan vara värt besväret att lossa på befintliga kopplingar för att se vad som döljer sig därunder innan jag börjar köpa hem grejer.
Stort tack igen och kanske dyker det upp en bild här på en ny installation om någon vecka :)
 
tommib
Om det är en AX16 ansluter den mot en konad ände, dvs klämringskoppling. Intressant nog anges den som 16xG15 på LKs hemsida vilket skulle antyda att den är ok att ansluta mot rörgänga. Samtidigt står det i texten tydligt att den ska anslutas mot Conexkoppling för Cu15 eller mot fördelare UNI.

https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/klamringskopplingar/lk-kopplingsset-ax16-77747039/

Det där vita som man ser i kopplingen skulle kunna antyda att man gjort så. För mig verkar det helt fel eftersom det inte är i gängan den kopplingen tätar.

Jag skulle ha börjat om från plaströret men det är jag. Eftersom du har tid på dig så är det ju inga problem att beställa online och då kan du få vilka delar du vill. Ska du handla lokalt är det svårare, då får man ta det som finns.

Glöm aldrig den heliga regeln, inga VVS-arbeten utanför butikernas öppettider.

Edit: Ett tillägg, om du ska följa säker vatten ska rören vara fixerade i väggen strax innan övergången. De ska också vara fixerade efter övergången under vissa förutsättningar som jag inte har i huvudet nu.
 
Jag tog mig i kragen och öppnade en av anslutningarna, se bilder.
Är jag dömd till att kapa plaströret och börja om från ruta ett?
 
  • Närbild på rördelar och anslutningar, möjligtvis del av VVS-installation eller maskineri, med skuggor på bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallröranslutning, gängad, nötningsmärken, delvis suddig bakgrund, installation, ingen människor, inomhus, teknisk detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.