Min borrhammare av oklart märke och billigare sort har nyligen fått vispa upp 650kg flytspackel, vilket den klarade galant. Dock så tog chucken en hel del stryk. För att vispen skulle sitta ordentligt fick man dra åt rätt hårt, och när man tog i för mycket gick tänderna i kransen helt sonika av. Vispen demonterades mellan passen för rengöring och så, och nu är det inte många många kuggar kvar på chucken...

Tänkte köpa en ny chuck, förhoppningsvis av bättre kvalitet än den gamla och inte allt för dyr. Tar tacksamt emot tips och erfarenheter!

Kikat lite på denna till exempel:
http://www.conrad.se/Bosch-SDS-plus-adapter-med-chuck.htm?websale8=conrad-swe&pi=819579
 
Ingen som har någon erfarenhet av Bosch-chucken eller tips på annan?
 
  • Gilla
souterrain
  • Laddar…
Hade inte tänkt på den möjligheten alls.

Finns det någon nackdel med en snabbchuck jämfört med en med kuggkrans? Kan man dra fast en rejäl spackelvisp så den sitter kvar en halv dag?
 
souterrain skrev:
Finns det någon nackdel med en snabbchuck jämfört med en med kuggkrans? Kan man dra fast en rejäl spackelvisp så den sitter kvar en halv dag?
Jag har en spackelvisp med sexkantigt fäste. Den sitter som berget trots att man inte drar chucken så hårt.
 
  • Gilla
souterrain
  • Laddar…
Samma här, min visp är också med 6-kantsstål - tror jag köpte den på byggmax - och den slirar inte och släpper inte från snabbchucken i min lågvarviga Hitachi D13VG
 
  • Gilla
souterrain
  • Laddar…
AEG/Milwaukee brukar ha Röhms chuckar som tillbehör och är då ganska prisvärda...
 
Efter att ha haft problem med trasig chuck när jag blandade flytspackel i höstas så köpte jag en SDS+ till M14-adapter på Jula och en visp med M14-gänga på biltema. Har dock inte haft tillfälle att testa ännu.
 
Jag har kört en visp med sexkantigt skaft också, och den satt inte ordentligt i "sidled" om den inte var riktigt hårt åtdragen. Den började vicka och strax därefter så lossade den.

Men det låter ju betryggande att detta funkat utmärkt med snabbchuck för många andra, då är det antagligen helt enkelt så att min förbrukade chuck var riktigt usel i största allmänhet redan från start.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.