Hej alla kunniga. Vi har en gammal pelarborr där kondensatorn gått sönder. Se bild. Den är märkt 150 MFD, men för 125 VAC, fast maskinen är 220V. Verkar som att det blivit bytt fel någon gång. Var köpa och vad är rätt kapacitet?
 
  • Hand håller en motorstartskondensator på 150 mikrofarad, 125 volt växelström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Induktionsmotor, sladdar, märkplåt, tillverkad i Taiwan, till synes gammal och använd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Greger_08 skrev:
Köp valfri 150 uF 250 VAC konding

ex [länk]



150 MFD är ju 150 uF i jänkar format dock tänkte man inte på spänningen :)
Tack! Så det är lika många uF oavsett spänning?
 
Nu var det över 20 år sedan jag läste el men 125 VAC är ju bara vad den ska klara eftersom den har matas med 230 utan att ha gått sönder på engång så har det nog funnits marginaler..

Men 150 uF är ganska mycket och om det inte är en stor motor man ska starta upp så duger säkert en mindre också..

En för liten startkondensator = motorn blir seg att få igång..

Gissar att man provade med vad man hade och det "funkade"
 
G Greger_08 skrev:
Nu var det över 20 år sedan jag läste el men 125 VAC är ju bara vad den ska klara eftersom den har matas med 230 utan att ha gått sönder på engång så har det nog funnits marginaler..

Men 150 uF är ganska mycket och om det inte är en stor motor man ska starta upp så duger säkert en mindre också..

En för liten startkondensator = motorn blir seg att få igång..

Gissar att man provade med vad man hade och det "funkade"
Tack!
Hittade detta på nätet:
"60µF vid 230 Volt ger ström teoretiskt max 4.3 ampere, när den kopplas direkt över 230 Volt".
Motorn ifråga är på 3,6 A, 1/3 HP, så jag tänkte att 150 uF verkade mycket. Men jag hittar ingen tabell. Inte helt enkelt detta ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.